Bilhistorisk Tidsskrift  100/1989     side  10

      
 

 

 

sluttede sin tjeneste hos Bagge i 1935 men Bagge skaffede ham job hos Magasin, først som nattevagt, senere dørvogter ved indgangen fra Kongens Nytorv
   August Henrik Louis Bagge døde i 1941, 77 år gammel.

  Instruktions-
               bogen

I Poul Sachmanns instruktionsbog, der stammer fra 1004, kan man læse på titelbladet, at det er en udgave fra marts 1909 til årgangene 1907-08-09. Pris 21 shillings. Instruktionsbogen understreger kraftigt forholdet mellem herskab og chauffør, idet det åbenbart er utænkeligt at ejeren selv fører, endsiger passer vognen. I forordet siges, at mange ejere må vedgå at de er fuldstændig uvidende om, hvordan vognen skal behandles, med det resultat at de ikke kan bedømme om deres chauffører er forsømmelige eller flittige. Derfor tilstræber instruktionsbogen at sætte selv den mest uvidende ejer i stand til at afgøre om hans chauffør giver vognen den behandling, der er uomgængeligt nødvendigt for at

 

opnå at vognen arbejder økonomisk og tilfredsstillende.
   Det sikrer ejeren sig blandt andet ved at instruere sin chauffør - og så følger de nærmere retningslinier.
   F.eks. at den del af smøringen, der ikke er automatisk, kun behøver at tage to timer om ugen plus ekstra 3 1/2 time hver måned.
   Instruktionsbogen er rigt illustreret med fotografier. Priserne lå så fast dengang, at den indeholder en prisliste over de gængse reservedele. Det har ingen mening at gengive nogen af priserne, fordi vi ikke kan sætte dem i relation til noget.

 1313

Danmarks anden Ghost - fabrikkens 513. - ejedes af Grev Lerche på Lerchenborg ved Kalundborg. Salgsdatoen er 2. juni 1910 - til levering sidst i juni. Som køber står A. Curphy, 5 Bury Street, St. James's, London S.W. Ejerkort og chassisblad oplyser samstemmende at vognen er af type »Long«. Hooper tourer.
   Familierne var nære venner, og Lerche er uden al tvivl blevet inspireret af