Bilhistorisk Tidsskrift  100/1989     side  14

      
 

en af landets største og mest ansete vinimportører.
   Datteren Grethe Folmer Jensen mener, hun var omkring 17 år da faderen fik sin RR, og det vil sige cirka 1921. Han havde den ret kort. Så fik han i en efter datterens opfattelse for høj alder den idé selv at få kørekort, og da var en Rolls ikke sagen.
   Et par uger efter at DVK's Rolls-Royce og Bentley Sektion var stiftet i september 1960 var den engelske specialist Stanley Sears i København, hvor han holdt foredrag for sektionen i KDAK's nye lokaler i Hotel Imperial. Da Sears kom hjem skrev han i The 20Ghost Club Record, at Paul Tybjerg siden sin foreløbige rapport året før havde konstateret at tre Ghost-motorer havde overlevet i Danmark, nemlig fra vognene 1359, 20YB og 50LB. Den midterste har jeg styr på, den står nu udstillet på Jysk Automobil Museum. Men de to andre? Den første er altså den fra Vilh. Christiansens vogn.

1677

Den opmærksomme læser vil have bemærket, at afsnittene om de enkelte

 

vogne er af meget skiftende længde. Nu kommer et af de længste.
   1677 er en af de Ghoster, der endnu findes, og den mest kendte af de danske. Det er vognen som blev grundstammen i Ålholm Automobil Museum. Johan Otto Baron Raben-Levetzau fandt den i 1955 muret inde på godset Beldringe sammen med en Benz og en King. Alle tre vogne var ganske velbevarede, men Ghost og Benz skiftede siden skikkelse.
   Historien om de indemurede biler har været fortalt utallige gange, med variationer. Den skulle gå ud på at vognene havde tilhørt Raben Levetzaus far, Kammerherre, fra 1905 til 08 udenrigsminister, Frederik C.O. Lensgreve Raben-Levetzau, og at han lod dem opstalde i irritation over ikke at kunne få en ordentlig pris for dem, da de skulle udrangeres.
   Frederik Raben-Levetzau trådte i marts 1907 for første gang i direkte berøring med motorverdener. Det var da han som udenrigsminister var ærespræsident for den internationale automobiludstilling i Nykøbing Falster.
   I 1910 var Dansk Automobil Klub 9 år gammel og mærket af alvorlig splid og splittelse. Kassen var tom og

 

medlemstallet dykkende. Men så lykkedes det at bevæge Raben-Levetzau til at indtræde i bestyrelsen og modtage valg som formand. Dermed oprandt en rolig tid, hvor Raben-Levetzau i kraft af sin indflydelse på betydende steder fik en række ansete mænd med i bestyrelsen, og i det ærespræsidium, han fandt på at oprette.
   Den sportslige side af sagen interesserede ham også, han deltog i 1911 i Turistløbet i Jylland med sin 20 HK Hotchkiss.
   I 1920 afløste Prins Axel på formandsposten Raben-Levetzau, som helt udtrådte af bestyrelsen og blev gjort til æresmedlem af Kongelig Dansk Automobilklub, som den nu hed.
   Der er altså ingen tvivl om Frederik Raben-Levetzaus interesse for motorsagen, og historien om den indemurede RR er jo god. Den har bare den hage, at den på intet punkt ligner den, der fremgår af fabrikkens arkivalier og af andre optegnelser i England. Det er en


1677 som den blev fremvist første gang for DVK's spidser. Man ser tydeligt at motorhjelmen skråner let og går direkte over i torpedoen.