|
en af landets største og mest ansete vinimportører.
Datteren Grethe Folmer Jensen mener, hun var omkring 17
år da faderen fik sin RR, og det vil sige cirka 1921. Han havde den ret
kort. Så fik han i en efter datterens opfattelse for høj
alder den idé selv at få kørekort, og da var en Rolls ikke sagen.
Et par uger efter at DVK's Rolls-Royce og Bentley
Sektion var stiftet i september 1960 var den engelske specialist Stanley
Sears i København, hvor han holdt foredrag for sektionen i KDAK's nye
lokaler i Hotel Imperial. Da Sears kom hjem skrev han i The 20Ghost Club
Record, at Paul Tybjerg siden sin foreløbige rapport året før havde
konstateret at tre Ghost-motorer havde overlevet i Danmark, nemlig fra
vognene 1359, 20YB og 50LB. Den midterste har jeg styr på, den står nu
udstillet på Jysk Automobil Museum. Men de to andre? Den første er
altså den fra Vilh. Christiansens vogn.
1677
Den opmærksomme læser vil
have bemærket, at afsnittene om de enkelte
|
|
vogne er af meget skiftende længde. Nu kommer et af de
længste.
1677 er en af de Ghoster, der endnu findes, og den mest
kendte af de danske. Det er vognen som blev grundstammen i Ålholm
Automobil Museum. Johan Otto Baron Raben-Levetzau fandt den i 1955 muret
inde på godset Beldringe sammen med en Benz og en King. Alle
tre vogne var ganske velbevarede, men Ghost og Benz skiftede siden
skikkelse.
Historien om de indemurede biler har været fortalt
utallige gange, med variationer. Den skulle gå ud på
at vognene havde tilhørt Raben Levetzaus far, Kammerherre, fra 1905 til
08 udenrigsminister, Frederik C.O. Lensgreve Raben-Levetzau, og at han lod
dem opstalde i irritation over ikke at kunne få en ordentlig pris for
dem, da de skulle udrangeres.
Frederik Raben-Levetzau trådte i marts 1907 for
første gang i direkte berøring med motorverdener. Det var da han som
udenrigsminister var ærespræsident for den internationale
automobiludstilling i Nykøbing Falster.
I 1910 var Dansk Automobil Klub 9 år gammel og mærket
af alvorlig splid og splittelse. Kassen var tom og
|
|
medlemstallet dykkende. Men så lykkedes det
at bevæge Raben-Levetzau til at indtræde i bestyrelsen og modtage valg
som formand. Dermed oprandt en rolig tid, hvor Raben-Levetzau i kraft af
sin indflydelse på betydende steder fik en række ansete mænd med i
bestyrelsen, og i det ærespræsidium, han fandt på at oprette.
Den sportslige side af sagen interesserede ham også, han deltog i 1911 i Turistløbet i
Jylland med sin 20 HK Hotchkiss.
I 1920 afløste Prins Axel på formandsposten
Raben-Levetzau, som helt udtrådte af bestyrelsen og blev gjort til
æresmedlem af Kongelig Dansk Automobilklub, som den nu hed.
Der er altså ingen tvivl om Frederik Raben-Levetzaus
interesse for motorsagen, og historien om den indemurede RR er jo god. Den
har bare den hage, at den på intet punkt ligner den, der
fremgår af fabrikkens arkivalier og af andre optegnelser i England. Det
er en
1677 som den blev fremvist første gang for DVK's spidser.
Man ser tydeligt at motorhjelmen skråner let og går direkte over i
torpedoen.
|
|