Bilhistorisk Tidsskrift  100/1989     side  16

      
 

helt anden historie, og den er heller ikke kedelig.
   Fabrikken leverede I. august 1911 chassiset til karrosserimager Mulliner, som forsynede det med et limousine-landaulet karrosseri »similar to Mr. Gerry's«, hvem han så var. Mørkeblåt med sorte profiler og røde stafferinger, med drap klædes indtræk, forniklet udstyr og visse forstærkninger som de blev udført til brug i de britiske kolonier. For vognen skulle nemlig til Indien og blev 7. november 1911 afskibet til The Military Secretary to the Viceroy for at deltage i Indun Durbar i Delhi. Det indiske ord durbar (darbar) har flere betydninger, men i denne forbindelse er det en procession til ære for den besøgende George V, hvori der deltog otte identiske Rolls-Roycer. Da 1677 havde gjort sin indsats i Indien, vendte den umiddelbart hjem til England, for I. juni 1912 at blive solgt til H. Eric Trevanion, 6. St. Stephens Crescent, Bayswater.
   1677 skifter ejer igen i 1914 og 1915, stadig i England, men i 1919 sælges vognen via karrosserifirmaet Barker's til Danmark. Køberen er C. Hasselbalch, og det er en familie, vi kommer til at høre meget om i RR-sammenhæng.

 

Imidlertid overgår vognen samme år til Privatbankens direktør, C.C. Clausen. Han var også formand for Grosserer-Societet, og så var han medlem af bestyrelsen for Gyldendals Forlag og for Wessel & Wett og dermed har vi hans forbindelse til August Bagge og til Magasin-klanen af RR-ejere.
   Af fabrikkens ejerkort fremgår, at der 1923, 1924 og 1926 blev leveret reservedele til 1677 gennem fabrikkens daværende danske repræsentant, K.W. Christensen.
   Både i familien Clausen og chauffør Chr. Viggo Sørensens familie husker man Ghosten. Efter Clausens død arbejdede Sørensen fortsat for Privatbanken.
   11. juni 1931 noterer fabrikken på ejerkortet, at 1677 nu ejes af firmaet The General Speedboat Company, A/S, Toldbodvej 5, København. Det samme gælder for en anden dansk RR, 84CW, blot er tidspunktet 24. juni 1931. General Speedboat var som navnet siger et motorbådsfirma. På det tidspunkt var det ganske almindeligt, at man lagde gamle bilmotorer i motorbåde, og vi kender flere eksempler på, at motorer fra danske Ghoster er lagt i motorbåde (2349 og 20YB). Det er nærliggende at

 

antage at General Speedboat har købt de to Ghoster i det øjemed (og måske andre biler).
   Og nu er så tiden inde til at lade en knaldperle futte af-. General Speedboat var, med en aktiekapital på kr. 30.000 stiftet med henblik på handel med motorbåde af J.O. Raben-Levetzau.
   Omsider, i 1931, er forbindelsen mellem 1677 og navnet Raben-Levetzau altså konstateret. Det er for mig utænkeligt at man i juni 1931 i RollsRoyce fabrikkens kontorer ud af luften har grebet navnet på et firma i Danmark og indført det på to kartotekskort, omhyggeligt ledsaget af koder for de berørte medarbejdere hos RR: Whr/ Mgn7/ AFII.6.1931.
   Ikke desto mindre har J.O. Raben Levetzau over for mig erklæret at hans firma hverken ejede eller erhvervede de to biler.
   Men nu tilbage til Beldringe og Ålholm. Det var enkelte af den unge Dansk Veteranbil Klubs fremtrædende folk forundt at se vognen straks efter fundet i 1955. I DVK's Årsberetning 1956-57 hedder det kort under en omtale af fund i det forgangne år: 1912 Rolls-Royce - Eksemplaret med Barker karrosseri er besigtiget af arbejdsud-