Bilhistorisk Tidsskrift  100/1989     side  17

      
 

valget. Vognen er medtaget, men vil kunne restaureres.
   Arbejdsudvalget bestod vist nok af E. Vagn Jensen, Bent og Erik Mackeprang, E.A. Nissen og N. Tønnes Pedersen.
   I Beretning nr. 4. stod at læse artiklen »Repræsentative Rolls-Royces i Danmark« af Paul Tybjerg. Om 1677 skrev Tybjerg:
   »Af de bevarede vogne vil det være vanskeligt at finde et bedre udgangspunkt end baron Raben-Levetzaus Rolls-Royce 1911, chassis nr. 1677. Selve vognens restaurering har den rette duft af bilhistorisk drama over sig. Et af bestyrelsens medlemmer henledte formandens opmærksomhed på, at baron Raben-Levetzau vistnok havde stående en Rolls-Royce af ældre dato på et af sine godser. En telefonopringning til baronen bekræftede dette med nærmere angivelse af, hvor vognen var at finde og en elskværdig tilladelse til omgående at opsøge vognen og undersøge dens tilstand.
   Et sådant tilbud hjalp til at rydde alle andre engagementer til side, og en forårsdag for nogle år siden kørte 4 bestyrelsesmedlemmer efter en i øvrigt mindeværdig tur på Lolland og Falster, hvor man beså andre interessante 

stykker, mod aftenstiden op foran Beldringe. Det lykkedes at finde frem til vognens gemmested, den var sidst i 20'erne kørt ind i en lade, udenfor hvilken der senere var opført et vandreservoir, der umuliggjorde, at vognen umiddelbart kunne køres ud. Inde i laden stod et pragtfuldt køretøj, stærkt medtaget af de mange års lagring, og måske  også af, at nogle børn i krigens tid havde haft lejlighed til at trænge ind i laden og tilføje Rolls-Roycen visse skader. En rapport til ejeren om køretøjets tilstand førte til, at denne fik lyst til at restaurere vognen, og en augustdag i 1958 havde formanden lejlighed til at besigtige vognen på Ålholm, hvortil den nu var bragt. Vognen var rengjort og på passende måder opklodset, men i øvrigt var der ikke foretaget noget ved den. Den præsenterede sig ganske smukt, og et stort øjeblik var det, da motorhjelmen blev åbnet, og en svag brise fra Østersøen fik ventilatoren til at rotere let og ubesværet.
   Efter en drøftelse af vognens restaurering skred baronen til værket og gennemførte restaureringen hurtigt og effektivt.
   Det må have været et morsomt øjeblik for ejeren, der i 1928 selv bakkede vognen

på plads i laden på Beldringe, da han atter kunne betjene vognens fint virkende kontrolorganer.«

   Her kommer modellens tekniske data, og Tybjerg slutter sin omtale af 1677 sådan:
   »Efter restaureringen havde baronen motoren anbragt på et kørbart stativ i sin hall, hvor det var et betagende syn for beskueren at se alle rørforbindelser i messing og kobber pudset til brillants, således at hele motoren funklede som en juvel.
   På karrosseriarbejdets tidsmæssige restaurering er der lagt megen vægt, ikke mindst sadelmagerarbejdet er tilbageført på sjælden gunstig måde af ældre håndværkere, der kunne kunsten fra den gang.
   Som vognen står i dag må man betegne den gennemførte restaurering som meget vel udført med stor indlevelse i tanken om at tilbageføre og bevare et kvalitetsprodukt fra bilernes barndom.«
   I Bilhistorisk Tidsskrift for august 1959 beskrev DVK's stifter og daværende mangeårige formand O.T. Neel selv den restaurerede vogn som følger:
   »Den 17. juli fandt en automobilhi-