Bilhistorisk Tidsskrift 100/1989 side 20 |
redes mere eller mindre gennemgribende.
Ingen af de danske entusiaster synes dog at have reflekteret over
manglende overensstemmelse mellem årgang og stil. Ej heller lagde nogen
mærke til, at det restaurerede karrosseri var søgt gjort mere gammeldags
- forståeligt nok ved at de elektriske lygter var udskiftet med et fint
sæt acetylen-lygter, men også f.eks. ved at torpedoens naturlige
fortsættelse i en let skrånende motorhjelm var afløst af et brat hop
fra torpedoen til en nu vandret motorhjelm. Det har været ret besværligt
at udføre denne ændring, men den foregriber en endnu mere radikal, idet
hele karrosseriet kort efter blev kasseret og 1677 fremstod nu med et
Roides-Belges karrosseri i en kraftig blå farve med røde stafferinger,
det hele fremstillet i Nysted med forbillede i et dengang kendt farvetryk,
som man kunne købe i de større boghandler. |
Nogle af mysterierne ved 1677's historie mener jeg at have løst, andre ikke. Til de uløste hører at motoren bærer nummeret TO 345. På fabrikkens tidlige ejerkort og chassisblade forekommer ingen motornumre. Der har muligvis ingen særskilte motornumre været. Et nummer med TO foran plejer i Danmark at være et, toldvæsenet har tildelt motoren. Det skal nævnes, at Ålholm Automobil Museum ejer en anden Ghost motor, købt hos mekaniker Ludvig Hansen. Han havde skrottet en af Musse Scheels biler og ville selv bruge motoren i en båd men fik den aldrig lagt i. Den har nummer TO 359. Der findes desuden i følge RabenLevetzau endnu en Ghost motor, og et chassis, fundet på Møn, men de har ikke været tilgængelige for undersøgelser. 1840 |
Som nævnt står C. Hasselbalch som
importør eller første danske ejer af 1677 i 1919. Det er vognen på
Ålholm. Ingen af Hasselbalchs fotografier forestiller den. Dernæst står
Mr. Hasselbalch, og senere Hugo H. Hasselbalch, som ejer af 1840. Videre
»Capt. Hasselbalch« som ejer af 2618, og endelig fru Erik Hasselbalch
som ejer af 63PE. |