|
Der findes desværre kun ét billede af
B35, den utroligt lave og smarte Ghost, som familien Hasselbalch havde,
men som jeg ikke kan kombinere med nogen af oplysningerne på
kartotekskortene. Det er Erik Hasselbalch med foden på trinbrættet.
Halvelliptiske fjedre, derfor ikke nyere end lidt ind i 1912. Årgangen
kunne passe med 1840, men beskrivelsen næppe.
indtræk bagtil, gråt læder foran. Vognen navngives »The Wrath«.
Køberen er J. Dean Bushby i Liverpool,
og blandt de mange håndskrevne notater på chassisbladet er, at Bushby
beder fabrikken sørge for en chauffør til at aflevere vognen på
adressen. Ejerkortet fortæller dernæst, at 1840 blev brugt af militæret
»on Home or Action Service« under den »europæiske krig« 1914-19.
Anden ejer W.H. Mulville, i 1915, tredje E Hodges, begge London. Og så
kommer i 1919 Erik Hasselbalch med en adresse i London foruden Kejsergade
2 i København. Og senere, med dateringen 20. juni 1921 og henvisning til
brev fra K.W. Christensen: Herr Fabrikant Hugo H. Hasselbalch, Amaliegade
40.
Den ene af vognene på Hasselbalchs |
|
fotografier er en temmelig
krumme-luret touring. Det er utvivlsomt 2618, og den kommer vi
tilbage til. Den anden er en opsigtsvækkende lav og sporty vogn,
muligvis en Continental, med trådhjul. Indregistreret under B 35,
og det er i nummerbøgerne for 1917 til 24 Hugo Hasselbalch,
Rungsted. Fra 1919 havde han også B 34. Intet på B 35 passer på
beskrivelsen af 1840.
Den tredje vogn på Hasselbalchs
fotografier er af betydelig nyere tilsnit. Det er en topersoners
cabriolet, og |
|
man skal kigge på reservehjulets
navkapsel for at være sikker på at det er en RR. Udelukkes kan det
ikke, at det er en af de andre vogne, som har fået dansk karrosseri
på.
63PE kommer vi også tilbage til.
Familien Hasselbalch var altså storforbruger af
RR. Var der så nogen tilknytning til Magasin-klanen? En lille
tråd, i hvert fald: Chr. Hasselbalch havde som ung været kommis i
Wessel og Vetts filial i Horsens. Og hans virksomheder var
utvivlsomt leverandør til Magasin. Kontakt til hesteverdenen var |
|
|