Bilhistorisk Tidsskrift  100/1989     side  21

      
 

Der findes desværre kun ét billede af B35, den utroligt lave og smarte Ghost, som familien Hasselbalch havde, men som jeg ikke kan kombinere med nogen af oplysningerne på kartotekskortene. Det er Erik Hasselbalch med foden på trinbrættet. Halvelliptiske fjedre, derfor ikke nyere end lidt ind i 1912. Årgangen kunne passe med 1840, men beskrivelsen næppe.








indtræk bagtil, gråt læder foran. Vognen navngives »The Wrath«.
   Køberen er J. Dean Bushby i Liverpool, og blandt de mange håndskrevne notater på chassisbladet er, at Bushby beder fabrikken sørge for en chauffør til at aflevere vognen på adressen. Ejerkortet fortæller dernæst, at 1840 blev brugt af militæret »on Home or Action Service« under den »europæiske krig« 1914-19. Anden ejer W.H. Mulville, i 1915, tredje E Hodges, begge London. Og så kommer i 1919 Erik Hasselbalch med en adresse i London foruden Kejsergade 2 i København. Og senere, med dateringen 20. juni 1921 og henvisning til brev fra K.W. Christensen: Herr Fabrikant Hugo H. Hasselbalch, Amaliegade 40.
   Den ene af vognene på Hasselbalchs

 

fotografier er en temmelig krumme-luret touring. Det er utvivlsomt 2618, og den kommer vi tilbage til. Den anden er en opsigtsvækkende lav og sporty vogn, muligvis en Continental, med trådhjul. Indregistreret under B 35, og det er i nummerbøgerne for 1917 til 24 Hugo Hasselbalch, Rungsted. Fra 1919 havde han også B 34. Intet på B 35 passer på beskrivelsen af 1840.
   Den tredje vogn på Hasselbalchs fotografier er af betydelig nyere tilsnit. Det er en topersoners cabriolet, og

 

man skal kigge på reservehjulets navkapsel for at være sikker på at det er en RR. Udelukkes kan det ikke, at det er en af de andre vogne, som har fået dansk karrosseri på.
   63PE kommer vi også tilbage til.
    Familien Hasselbalch var altså storforbruger af RR. Var der så nogen tilknytning til Magasin-klanen? En lille tråd, i hvert fald: Chr. Hasselbalch havde som ung været kommis i Wessel og Vetts filial i Horsens. Og hans virksomheder var utvivlsomt leverandør til Magasin. Kontakt til hesteverdenen var