Bilhistorisk Tidsskrift  100/1989     side  22

      
 

 

der også hos Hasselbalch, Erik Hasselbalchs kone Louise Varvara var en af tidens bedste sportsryttersker. Erik Hasselbalch døde i 1924, året før faderen. Hugo Helms Hasselbalch levede til 1957.

1975E

Datoerne på fabrikkens ejerkort og chassisblad er ofte noget forvirrende. For 1975E kan man for eksempel læse på ejerkortet at chassiset er blevet prøvekørt 8. maj 1912 og derefter leveret til Barker for at få karrosseri 29. juni 1912. På chassisbladet står, at vognen er solgt 16. november 1912 til Beamish Hall & Co. - til levering 21. juni 1912. Længere nede på samme chassisblad står at udbetalingen er faldet 16.

 

Hasselbalcbs cabriolet - måske dansk bygget




november året før, 1911 og resten betalt 13. september 1912.
   Torpedo karrosseri med forniklet udstyr, og mod ekstra betaling er der Englebert Non Skid dæk på baghjulene, mens forhjulene må nøjes med de mere gængse Dunlop, dog med understregning af, at de er mønstrede. Det var endnu en forholdsvis ny foreteelse.
   Ejerkortet nævner uden datering en Mr. G. Redpath i London og derefter et brev 28. oktober 1921 fra Carl j. Becker, København »på ejerens vegne«. Da Becker var assurandør kunne det drejer sig om en forsikringssag, men vognen var faktisk hans, og på den anden side af kortet er det velkendte notat fra 1927 med ham som vognens indehaver.
   Becker havde kontor eller bybolig på adressen Vester Boulevard 39 (nuværende H.C. Andersens Boulevard), men han havde også ejendommen Borsholmgård i Hornbæk, hvor han som ugift boede sammen med en ligeledes ugift søster.

 

I 1920'erne var Alfred M. Sørensen gartnerelev på Borsholmgård, og han fortalte mig kort før sin død i 1988 at han udmærket huskede sin principals RR som et meget fint eksemplar, der blev sendt til England for at blive lavet om til lukket vogn for en pris af ca. 80.000 (det er muligt, der har været et nul for meget!)
   Som det gælder for mange af vognene nævner ejerkortet også et antal dele, der har været sendt til reparation på fabrikken. Det vil føre for vidt atkomme ind på det hver gang, men vi kan bruge 1975E som eksempel. I 1925 fik fabrikken cylindrene, adskillige andre motordele, karburator, vandpumpe, gearkasse, oliepumpe og kobling til overhaling.
   Og som allerede antydet er Becker en af de mange danske Ghost-ejere, der ingen efterkommere har.

2295

Leveret 5. marts 1913 for at få et tourer karrosseri hos Cockshoot i Manchester. Endvidere nævnes Rudge-Whitworth trådhjul og London-Edinburgh torpedo.