Bilhistorisk Tidsskrift  100/1989     side  24

      
 

for han havde ikke fidus til at nogen dansk kunne køre lige så godt.
   Schibler blev alvorligt bidt af den RR-bacille, der huserede i Magasin. Han forekommer i fabrikkens arkiv i forbindelse med 2349, 2554, 31YE og 32SG.
   Fra Schiblers niece Anna har jeg billeder af to af hans Ghoster, den ene både med et lukket og en åbent karrosseri, den anden åben. Det er næppe 2349 nogen af dem, og jeg tør ikke med sikkerhed parre fotografierne med nogen af vognene. Anna Schibler kom i huset hos onkel Jørgen som 15-årig i 1915 og mener, at han i de år, hun var der, havde tre Rolls-Roycer: En åben, en lukket og en med både åbent og lukket karrosseri.
   2349 var en London to Edinburgh tourer, fabrikant uvist. Leveret 18. april 1913 via Jarrott Ltd. til C.L. Woodward, London. Anden ejer W. Spencer Lewis, London, i 1916. Tredje ejer, noteret både 1924 og 27 J.F. Schibler, i 24 c/o Wessel & Vett, i 27 Østbanegade 9. Endelig står der på ejerkortet at motoren i 1938 blev lagt i en motorbåd af Poul Knudsen, Færgevej 98 i Frederikssund.
   Men et helt fjerde navn står i Tybjergs liste: Assurandør A. Schreiner.

 

  Hans navn står sideordnet med Schiblers, og fra hans familie har jeg adskillige billeder af en Ghost med henholdsvis åbent og lukket karrosseri. Billederne kan med sikkerhed dateres til at strække sig i hvert fald fra 1917 til 1921, det første årstal fordi et af dem forekommer i en annonce fra Block & Landrup i Vore Herrer for 1. november 1917, det sidste fordi vognen på et enkelt billede har fået de ny sorte num-

 

Scbreiners 2349 med det lukkede karrosseri og sort nummerplade.

merplader, der blev indført i 1921 og påbudt fra I. november 1922.
   Det får stå til troende, at Axel Schreiner havde 2349. Den havde i sin åbne version et meget særpræget karrosseri med blank motorhjelm, maritime luftindtag på torpedoen og hjulplader