Bilhistorisk Tidsskrift  100/1989     side  26

      
 

pe rigtigt, men sikkert og vist er det, at de var personlige bekendte, som følge af H.N. Andersens ubeskedne forsøg på at fremme danske handelsinteresser og under Første Verdenskrig på at optræde som mægler og fredsstifter.
   Chassisbladet oplyser, at 2446 blev solgt 3. april 1913 til H.N. Andersen, Esq., Copenhagen, og ejerkortet at chassiset, med forniklet udstyr, blev leveret til karrossering hos Barkers 26. juni. Torpedo karrossei. På ejerkortet findes det store stempel, man sommetider møder, med ordet COLONIAL i versalier. Det burde betyde at chassis og affjedring er særligt forstærket til brug i de britiske kolonier.
   Helt uforklarligt har ejerkortet uden datering en Marquis de la Calgada i Valencia, og der er også med hånden skrevet »Spain« øverst på kortet. Men der står også »France - (Anderson)« - og på chassisbladet et vognen er indført i bogen med franske fakturaer. Forklaringen på det sidste kan være forbundet med forsendelsen til København.
   Ejerkortet nævner lidt reservedele, der er leveret til K.W. Christensen, og så kommer med dateringen 28. februar 1927 ejernavnet E. Lehn Schiøler, Uraniavej 14-16,

 

København. Han var egentlig vekselerer, men foretrak selv at kalde sig ornitolog, og det er som sådan han erindres i dag, særlig for et storværk om Danmarks Fugle, illustreret af Gerhard Heilmann, Henning Scheel og især Johannes Larsen. I mange år var han formand for Dansk Ornitologisk Forening. Og når han kørte ud for at se på fugle i naturen, var det i den åbne RR. En af døtrene mener, at han købte den brugt af Emil Glückstadt, og hvis virkelig en vogn, der havde tilhørt H.N. Andersen, gik videre til Emil Glückstadt, er det ganske delikat, fordi H.N. Andersen senere er blevet beskyldt for med ufine metoder at have bidraget stærkt til Landmandsbankens krak i 1922. Glückstadt var dens direktør. Og Lehn Schiøler blev forøvrigt revet med i faldet økonomisk, og måtte blandt andet sælge vognen, som datteren mener han fik under Første Verdenskrig. At Emil Glückstadt kørte RR har jeg ikke kunnet verificere, men hans ældre bror Valdemar gjorde (4ED). Med vognen fulgte ved Lehn Schiølers overtagelse fra Emil Glückstadt en chauffør Jensen, om hvem kan siges at han ved en ulykke havde mistet tæerne på den ene fod, hvilket ikke hindrede ham i at betjene

 

pedalerne tilfredsstillende! Endelig kan siges at vognen var mørkeblå, og at LehnSchiøler også havde en lukket Argyll. Lehn Schiøler døde i 1929.
   Ghosternes langlivethed demonstreredes også af 2446, der i følge ejerkortet tilslut gik retur til England, hvor fabrikken i december 1932 noterede, at den nu ejedes af The Hereford Motor Co., Fore Street i Herford.

 2516

Denne blå Barker Saloon Pullman Limousine med Rudge Whitworth trådhjul og London-Edinburgh type torpedo og motorhjelm (svagt skrånende) var bestilt af kaffegrosserer P Carl Petersen, Skovbakken, Strandvej 263 i Skovshoved, til de mest detaillerede specifikationer, jeg har mødt.
   Chassiset var af Colonial type med forniklet udstyr og blev leveret til Barkers 25. september 1913. Købet blev i


P Carl Petersens 2516 fotograferet endnu inden den blev afskibet til Danmark. Man aner de to små glaskupler på taget.