Bilhistorisk Tidsskrift 100/1989 side 26 |
pe rigtigt, men sikkert og vist er det, at de var
personlige bekendte, som følge af H.N. Andersens ubeskedne forsøg på at
fremme danske handelsinteresser og under Første Verdenskrig på
at optræde som mægler og fredsstifter. |
København. Han var egentlig vekselerer, men foretrak selv at kalde sig ornitolog, og det er som sådan han erindres i dag, særlig for et storværk om Danmarks Fugle, illustreret af Gerhard Heilmann, Henning Scheel og især Johannes Larsen. I mange år var han formand for Dansk Ornitologisk Forening. Og når han kørte ud for at se på fugle i naturen, var det i den åbne RR. En af døtrene mener, at han købte den brugt af Emil Glückstadt, og hvis virkelig en vogn, der havde tilhørt H.N. Andersen, gik videre til Emil Glückstadt, er det ganske delikat, fordi H.N. Andersen senere er blevet beskyldt for med ufine metoder at have bidraget stærkt til Landmandsbankens krak i 1922. Glückstadt var dens direktør. Og Lehn Schiøler blev forøvrigt revet med i faldet økonomisk, og måtte blandt andet sælge vognen, som datteren mener han fik under Første Verdenskrig. At Emil Glückstadt kørte RR har jeg ikke kunnet verificere, men hans ældre bror Valdemar gjorde (4ED). Med vognen fulgte ved Lehn Schiølers overtagelse fra Emil Glückstadt en chauffør Jensen, om hvem kan siges at han ved en ulykke havde mistet tæerne på den ene fod, hvilket ikke hindrede ham i at betjene |
pedalerne
tilfredsstillende! Endelig kan siges at vognen var mørkeblå, og at
LehnSchiøler også havde en lukket Argyll. Lehn Schiøler døde i 1929. Denne blå Barker Saloon Pullman
Limousine med Rudge Whitworth trådhjul og London-Edinburgh type torpedo
og motorhjelm (svagt skrånende) var bestilt af kaffegrosserer P Carl
Petersen, Skovbakken, Strandvej 263 i Skovshoved, til de mest detaillerede specifikationer, jeg har mødt. |