Bilhistorisk Tidsskrift  100/1989     side  29

      
 

 2516 i Skovshoved.







galophestesporten, men jeg ridser hans, levnedsløb op fordi det også er karakteristisk for mange af Ghost-ejerne, at det er selfmade mænd som fra meget små kår arbejder sig op til stor velstand.
   Hans Peter Christiansen havde været kusk på Spanager Gods inden han kom til København og blev chauffør. Det er ikke helt klart om stillingen hos Kaffe-Petersen var hans første, men han var der i hvert fald i 1915, for i 1929 tildelte fabrikken ham sit diplom - for 14 års upåklagelig kørsel med og pasning af P. Carl Petersens Ghost. Der findes hos Christiansens familie et flot fotografi af ham med en De Dion Bouton, som er ældre end Ghosten, men om det er Kaffe-Petersens ved jeg ikke. Derimod ved jeg at Petersen samtidig med Ghosten havde en åben Hupmobile, og da Ghosten omkring 1930 blev afløst af en RR Phantom II fik den selskab i garagen af først en Auburn, senere endnu en

 

Hupmobile. Begge Rolls'er var indregistreret under A1566, de øvrige vogne under A 377.
   Hvad blev der af Ghosten? Ja, 20. februar 1930 havde P Carl Petersen selv sat følgende annonce i Berlingske Tidende: »Rolls-Royce. Min i alle måder driftssikre og smukke RR sælges«.

 

Henvendelse på privatadressen. Det kan i øvrigt undre Deres Ærbødige, at jeg aldrig har set Ghosten efterfølger eller den sidste Hupmobile, skønt indkørslen til Skovbakken lå på min barndoms vej og omtrent inden for synsvidde af vores egen havelåge. Phantom'en skal være endt på Bornholm og maske derfra være gået til Sverige.