|
2516 i Skovshoved.
galophestesporten, men jeg ridser hans, levnedsløb op
fordi det også er karakteristisk for mange af Ghost-ejerne, at det er
selfmade mænd som fra meget små kår arbejder sig op til stor velstand.
Hans Peter Christiansen havde været kusk på
Spanager Gods inden han kom til København og blev chauffør. Det er ikke
helt klart om stillingen hos Kaffe-Petersen var hans første, men han var
der i hvert fald i 1915, for i 1929 tildelte fabrikken ham sit diplom -
for 14 års upåklagelig kørsel med og pasning af P. Carl Petersens
Ghost. Der findes hos Christiansens familie et flot fotografi af ham med
en De Dion Bouton, som er ældre end Ghosten, men om det er
Kaffe-Petersens ved jeg ikke. Derimod ved jeg at Petersen samtidig med
Ghosten havde en åben Hupmobile, og da Ghosten omkring 1930
blev afløst af en RR Phantom II fik den selskab i garagen af først en
Auburn, senere endnu en |
|
Hupmobile. Begge Rolls'er var indregistreret
under A1566, de øvrige vogne under A 377.
Hvad blev der af Ghosten? Ja, 20. februar 1930
havde P Carl Petersen selv sat følgende annonce i Berlingske
Tidende: »Rolls-Royce. Min i alle måder driftssikre og smukke RR sælges«.
|
|
Henvendelse på privatadressen. Det
kan i øvrigt undre Deres Ærbødige, at jeg aldrig har set Ghosten
efterfølger eller den sidste Hupmobile, skønt indkørslen til
Skovbakken lå på min barndoms vej og omtrent inden for
synsvidde af vores egen havelåge. Phantom'en skal være endt på Bornholm og maske
derfra være gået til Sverige.
|
|
|