|
2575E
Ejerkortet har COLONIAL stemplet og der er
skrevet »France«. Chassiset er leveret til Barkers 10. oktober 1913. Der
er ikke noget chassisblad i fabrikkens arkiv, og ejerkortet oplyser kun at
vognen blev leveret med trådhjul. Uden datering står H.C. Christiansen,
Strandboulevarden 2, som ejer, og det vil sige importør. Det tolker jeg
sådan at vognen er kommet hertil som ny. Og så er pr. 28. februar 1927
godsejer Poul Carl, Bredgade 51 i København, opført som ejer. Han var
skibsreder, ud af en søfarende slægt fra Rømø, og ejede desuden
Møllerup Hovedgård i Feldballe pr. Rønde, den er stadig i slægtens eje.
Hans kone Christine, kaldet Kiss, var indtil hun døde i den høje alder af
97 år for få år siden levende optaget af galophesteavlen - og dermed har
vi så den forbindelse til andre danske RRejere.
Karrosseriet var ifølge John Fasal en
Pullman Limousine, men familiealbummets billeder af Ghosten viser en
landaulet. Det er taget omkring 1930, kort før nummeret K 124 overgik til
en Packard. Det er vel sandsynligt at Poul Carl har haft vognen
|
|
fra ny, muligvis er den blevet
moderniseret på et tidsounkt.
2618
Vognen forekommer ikke i Tybjergs liste,
men vor engelske kontakt John Fasal havde lagt mærke til at dens arkivkort
hos Barkers nævnte dansk tilhørsforhold, og det blev bekræftet da Pilø
skaffede materiale fra fabrikken.
På ejerkortet er det velkendte stempel
med COLONIAL, endvidere er håndskrevet både »France« og »Copenhagen«
og »Hasselbalch«. Og uforklarligt, efter 2618 i parentes 1878.
Der er fyldig oplysning om karrosseri.
Det er altså Barker, Double Phaeton Torpedo, med to pladser fortil og tre
bagtil, Rudge Whitworth trådhjul, incl. 2 reservehjul, mønstrede dæk af
fabrikat Palmer, forniklet udstyr og motorhjelm type London-Edinburgh.
2618 er leveret til Barkers 25. september
1913 og ejeren har fabrikken på den anden side af ejerkortet fået til
Capt. Hasalbalck, c/o Christianons Garage (det er H.C. Christiansen), 2,
|
|
Strandboulevarden. Der står også
Kejsergade 2.
Ejerkortene er almindelige, gammeldags
kartotekskort, som regel udfyldt på begge sider og suppleret med
flere når der ikke er mere plads til ny ejere eller leverede reservedele.
Til 2618 er der 6 udfyldte kortsider, plus nogle andre kort med reservedele;
der er sidste gang leveret til K.W. Christensen i december 1929. Chassisblad
fandtes ikke til 2618, Pilø skaffede i stedet kopi af de henved 25 skemaer,
der var udfyldt henholdsvis under fremstillingen og under senere reparation
på fabrikken. Kortene rummer numre på reservedele, resultater af
afprøvninger og bemærkninger om afvigelser fra standard. Man har indtyk
af, at der overhovedet ikke blev leveret en vogn som var 100% standardmodel.
Et enkelt sted er der endda en lille tegnet skitse af, hvordan et problem er
løst. Alene skrivearbejdet må have taget en rum tid. Man
checkede ikke bare af, men skrev f eks.: Everything is quite alright.
Underskrevet.
Interessant er det at læse, at 2618 9.
april 1921 blev inspiceret i København af fabrikkens udsendte medarbejder,
og at den 31. juli 1922 blev modtaget på
|
|