Bilhistorisk Tidsskrift  100/1989     side  31

      
  2575E

Ejerkortet har COLONIAL stemplet og der er skrevet »France«. Chassiset er leveret til Barkers 10. oktober 1913. Der er ikke noget chassisblad i fabrikkens arkiv, og ejerkortet oplyser kun at vognen blev leveret med trådhjul. Uden datering står H.C. Christiansen, Strandboulevarden 2, som ejer, og det vil sige importør. Det tolker jeg sådan at vognen er kommet hertil som ny. Og så er pr. 28. februar 1927 godsejer Poul Carl, Bredgade 51 i København, opført som ejer. Han var skibsreder, ud af en søfarende slægt fra Rømø, og ejede desuden Møllerup Hovedgård i Feldballe pr. Rønde, den er stadig i slægtens eje. Hans kone Christine, kaldet Kiss, var indtil hun døde i den høje alder af 97 år for få år siden levende optaget af galophesteavlen - og dermed har vi så den forbindelse til andre danske RRejere.
   Karrosseriet var ifølge John Fasal en Pullman Limousine, men familiealbummets billeder af Ghosten viser en landaulet. Det er taget omkring 1930, kort før nummeret K 124 overgik til en Packard. Det er vel sandsynligt at Poul Carl har haft vognen

fra ny, muligvis er den blevet moderniseret på et tidsounkt.

 2618  
Vognen forekommer ikke i Tybjergs liste, men vor engelske kontakt John Fasal havde lagt mærke til at dens arkivkort hos Barkers nævnte dansk tilhørsforhold, og det blev bekræftet da Pilø skaffede materiale fra fabrikken.
   På ejerkortet er det velkendte stempel med COLONIAL, endvidere er håndskrevet både »France« og »Copenhagen« og »Hasselbalch«. Og uforklarligt, efter 2618 i parentes 1878.
   Der er fyldig oplysning om karrosseri. Det er altså Barker, Double Phaeton Torpedo, med to pladser fortil og tre bagtil, Rudge Whitworth trådhjul, incl. 2 reservehjul, mønstrede dæk af fabrikat Palmer, forniklet udstyr og motorhjelm type London-Edinburgh.
   2618 er leveret til Barkers 25. september 1913 og ejeren har fabrikken på den anden side af ejerkortet fået til Capt. Hasalbalck, c/o Christianons Garage (det er H.C. Christiansen), 2,

Strandboulevarden. Der står også Kejsergade 2.
   Ejerkortene er almindelige, gammeldags kartotekskort, som regel udfyldt på begge sider og suppleret med flere når der ikke er mere plads til ny ejere eller leverede reservedele. Til 2618 er der 6 udfyldte kortsider, plus nogle andre kort med reservedele; der er sidste gang leveret til K.W. Christensen i december 1929. Chassisblad fandtes ikke til 2618, Pilø skaffede i stedet kopi af de henved 25 skemaer, der var udfyldt henholdsvis under fremstillingen og under senere reparation på fabrikken. Kortene rummer numre på reservedele, resultater af afprøvninger og bemærkninger om afvigelser fra standard. Man har indtyk af, at der overhovedet ikke blev leveret en vogn som var 100% standardmodel. Et enkelt sted er der endda en lille tegnet skitse af, hvordan et problem er løst. Alene skrivearbejdet må have taget en rum tid. Man checkede ikke bare af, men skrev f eks.: Everything is quite alright. Underskrevet.
   Interessant er det at læse, at 2618 9. april 1921 blev inspiceret i København af fabrikkens udsendte medarbejder, og at den 31. juli 1922 blev modtaget på