Bilhistorisk Tidsskrift  100/1989     side  39

      
 

1919 kunne hans datter Sigrid, med endnu en måned til hun var gammel nok til at få kørekort, fortælle enqueten »Vore Damer ved Rattet« i KDAK's blad Auto, at hun havde en Scripps-Booth, som hun syntes var en glimrende vogn, og at familien også havde en Rolls-Royce, men at hun ikke måtte køre den for sin far, fordi det var en meget stor vogn, der fordrede flere kræfter end en dame var i besiddelse af. Så den har vi chauffør til.
   Fru Sigrid Malmquist fortalte mig dog sidste 'ar, at Scripps-Boothen viste sig at have mange fejl, så Jac. Olsen i stedet købte Prins Åges Sunbeam, da prinsen rejste til fremmedlegionen.
   Datteren mener, at faderen købte sin RR i 1916-17, og den blev solgt i 1933 til Musse Scheel. Det fremgår dog ikke af fabrikkens arkiv. Vognen var mørkegrøn. Derefter havde familien en Hispano-Suiza coupé-de-ville, som familien og chaufføren hentede i Paris, hvor den blev købt på bilsalonen. Den endte i følge datteren som arbejdsvogn i et brunkulsleje omkring 1938.
   2832 blev i følge fabrikkens ejerkort leveret til karrosseribyggen Mann Egerton 3. april 1914. Landaulet med London-Edinburgh skrå motorhjelm, trådhjul. En
Valentins Flerring i London figurerer først på ejerkortet,

 så Blaudd Moeller, København, 1919 (skal være Brandt-Møller) og derpå Jac. Olsen, 1920. Kortet oplyser at cylindre og stempler blev repareret i februar 1923, det er formentlig en udboring, og der nævnes en enkelt anden reparation i 1927. Oplysningen om Jac. Olsen som ejer gentages på kortet i februar 1927.

Fortsættes

Det bliver ikke plads til flere Ghoster i dette nummer af BhT, men vi fortsætter i næste nummer og måske næste igen. Blandt andet kan vi bebude en beretning af Poul Sachmann om restaureringen af hans 32SG.
   Der er så mange som har bidraget med oplysninger og billeder, at det ville være umuligt at nævne og takker hver enkelt.
FOR- OG BAGSIDEN
På forsiden Danmarks første RollsRoyce, August Bagges 1004 fra 1909, fotograferet da den var ny, foran Dronninggård. Bagge og fru Holga i bagsædet, formentlig chauffør Sørensen. Endnu ingen kølerfigurer
August Bagges 1004 var indregistreret under A 333. Det var en rummelig vogn. Niels Bagge fortæller, at den bekvemt rummede Bagge og fru Holga, chaufføren, den engelske nurse, børneflokken og et par whippet hunde. Indenlands gik turen ofte til sommerhuset på Skagen.
På bagsiden er 1004 på tur i udlandet en gang i 1920'erne - sort nummerplade.