Bilhistorisk Tidsskrift  97/1989     side  28

     
 

er 4-personers af aluminium med stålskærme - sortmaler med okkergule sider på karrosseriet. Jens Nielsen havde Sunbeam'en fra 1958 og fortæller at den var sort med maroon sider fra køleren og bagud. Men for at fremhæve karetfaconen blev motorhjelmen og det forreste af torpedoen malet sort og resten fik en ikke helt vellykket okkergul farve. I følge papirerne er første danske indregistrering fra august 1945 i Præstø amt. Midt i 1950'erne kørte Sunbeam'en i Ringkøbing, og den kom efter et kort mellemspil i Århus til København, hvor den blev brugt indtil midten af tresserne.

 

 Vognen er bemærkelsesværdig komplet. Jens Nielsen havde karrosseriet løftet af og lavede chassiset. Gearkassen skal have ny lejer, men derudover mangler der kun to håndtag til rudeoptrækkene og en knop til et dørhåndtag. Torben Okkels regner med at have bilen

 

på gaden i løbet af kort tid.
   I følge Torben er der en hel del 1½ liters Jaguar'er, som er tæt ved at være færdige.

Tekst og ny fotos: Peter Bering. Gamle fotos: Jens Nielsen.

Triumph igen

 Første danske ejer af Gitte og Sten Laursens Triumph Gloria Southern Cross er lokaliseret. Det er Erling Gorm Bremmer i Hasseris. Han havde den med hjem fra England i 1938 efter at have studeret i Manchester. Bilen var naturligvis klodset op under krigen men blev taget ud af mølposen så snart det var muligt og vakte også efter krigen megen opsigt i Ålborg. Fru Bremmer kørte den også og tog hjørnerne med fuld fart fordi det kneb med den dobbelte udkobling. Da familien efterhånden var forøget med to sønner måtte bilen afløses af en Morris. Det har været op mod 1950.

 

Som ny var vognen sort med rødt læderindtrxk. Sæderne var af typen med luftpuder og det er hændt at forersædet punkterede, så Bremmer endte nede på gulvet. Efter krigen blev der syet ny kaleche hos en lokal sadelmager.
   Billedet viser Triumph Gloria Southern Cross i original stand og med det symmetriske U-nummer.

   Vi kan tilføje at billedet på side 14 i sidste nummer var taget på Fangelbanen 17. september 1950, og Mogens Skarring oplyser at Javelinen ved siden af var helt ny og anmeldt til løbet af C.L. Larsen, Odense.