Bilhistorisk Tidsskrift  98/1989     side  7

      
 

tailparty på I. sal. Så gik vi derop og fik en lille én. (- Det var som at stå i en bikube - 5-600 mennesker med hver sit glas i hånden, der sludrer i samme rum, det lyder fuldstændig som summen fra en bikube!)
   Derefter var der middag i restauranten. 3 retter mad med 3-4 tjenere til at nusse om os (Det er forfærdeligt at komme hjem igen og selv skulle lægge servietten i skødet mv)
   Efter middagen var vi så trætte, at vi gik direkte til køjs. Vi skulle jo også tidligt op næste morgen, hvor vi skulle være i Hyde Park kl. 7.30. Vi skulle jo ekstra tidligt op for at kunne møde til morgenmad iført slips m.v. for bagefter at gå op og skifte til køredress.
   I mellemtiden var der kommet flere af løbsdeltagerne på hotellet, og de havde åbenbart ikke hørt om »slipsetvangen«, og hotelpersonalet havde åbenbart opgivet dem, for de sad og spiste iført deres hverdagstøj. Sofistikerede som vi jo var blevet, kunne vi nu sidde og sige »uf« eller rettere »yf« og se ned på pøbelen!
   Nå, men vi skiftede tøj igen og begav os i taxa til parkeringskælderen ved Hyde Park for at hente The Black. Nede i P-kælderen var der decideret sundhedsfarligt.

 

Alle de gamle biler, der blev startet på én gang (- eller for nogles vedkommende - forsøgt startet!) The Black startede (naturligvis!) fint og Tom og Leif begav sig til Hyde Park Corner, hvorfra starten skulle gå.
   Det var et helt fantastisk syn der mødte os der. Det var en rigtig Londonsk tågedis der omgav alle de 428 gamle biler, som var linet op i startnummerorden (temmelig praktisk -andre løbsledere kunne lære af de!)
   Tom og Leif foretog en lodtrækning om, hvem der skulle køre Black'en. Det blev Tom!
   I papirerne, som vi fik udleveret vedrørende løbet, stod der at oliespild skulle undgås i parken, men det er nok lidt svært med alle de gamle biler, og det så da også ud, som om nogle havde stået og skiftet olie og vi lagde da også et lille bidrag.
   Der blev ellers pudset og skruet og naturligvis diskuteret biler og motorer. Nogle drejede på startsvinget, så man næsten skulle tro at det var mekanisk legetøj der skulle trækkes op til hele turen. De kvindelige deltagere var festligt udklædt og kameraerne klikkede livligt. TV m.v var der for at filme og interviewe. Det var et helt utroligt virvar

 

af mennesker og biler - men helt fantastisk godt arrangeret!
   De første biler startede kl. 8.00. Medbringende den sponsorerede suppe, diverse papirer samt et skilt, hvormed man siden hen kan bevise, at man har deltaget i London-Brighton-løbet.
   Londons politi havde haft utroligt travlt med at lave afspærringer m.v så den øvrige trafik ikke blev forstyrret af de lidt mere langsommelige køretøjer, der deltog i løbet. Og det fungerede bare!
   Turen gik forbi Buckingham Palace over Westminster Bridge og ad landevejen (A23) mod Brighton. Og jo længere vi kørte desto flere af deltagerne holdt ind til siden for at reparere (- når det var muligt!)
   Undervejs var der tiltrængte kaffepauser. Det er temmelig koldt at køre i åben vogn i november måned!
   Ca. 20 km før Brighton kørte vi desværre forkert. Men det kom der alligevel noget godt ud af. Vi fik en sød lille oplevelse, som de andre ikke fik. Vi så nemlig en ko kælve!
   Vi stoppede dog ikke (- selvom vi havde en gammel jordemor-taske med!) men man når jo at se en del, når man kun kører 15-20 km/t. (Da vi senere