Bilhistorisk Tidsskrift  98/1989     side  10

      
 

han var glad for at se os (- og en varm bil!) Så kunne vi få lidt aftensmad, hvorefter vi kørte tilbage til London i tåge »så tyk som ærtesuppe«. (Indimellem var sigtbarheden under 1 meter -puha!)
   Resultatet af løbet var:
   117 kom ikke i mål til fastsat tid. Deraf kom de 12 slet ikke fra start (bl.a. 2 amerikanere, som havde brugt en formue på at få transporteret sig selv og deres bil til London!) og 52 mødte slet ikke op til start.
   311 kørte over mållinien indenfor den fastsatte tid. Deraf blev 19 senere diskvalificeret. Derimellem var klubbens Mors 1901 ført af HRH Prince Michael. pg.a. brud på reglerne (hovedparten af disse brud var, at man havde hjælpevogne med, hvilket kun var tilladt for biler fra årgang 1900 og før.) Hvilket vil sige at 292 biler gennemførte løbet og fik en medalje.
   Alt i alt var det en helt perfekt tur. Hele løbet var, som før nævnt, helt fantastisk godt arrangeret. Det kan varmt anbefales at deltage i denne helt enestående begivenhed. Det er ihvertfald ikke sidste gang vi har deltaget! 
Anmeldelserne fordelte sig sådan på nationaliteter: Storbritanien 357, USA

 

  

 

29, Vesttyskland 11, Holland 9, Irland 7, Frankrig 4, Australien og Belgien hver 3, Norge 2 og Sverige, Danmark og Portugal hver 1

Begrebet High-Weeler står for en amerikansk biltype, som også kaldtes Motor Buggy - hvad der mere direkte antyder at det mere eller mindre er en hestevognstype med indlagt motor

 

Disse højhjulene lignede meget de aller første amerikanske biler, som Duryea fra 1883, og blev formentlig især fremstillet af almindelige karetmagere, der kunne bruge de fleste af principperne fra deres øvrige produktion af hestevogne. Højhjulerne var i produktion op til omkring 1910, ja endnu længere, og man skal have i erindring at tilsvarende biltyper knap nok havde eksisteret i Europa, og at egentlige amerikanske bilfabrikker si-