Bilhistorisk Tidsskrift  98/1989     side  11

      
 

 

før århundredeskiftet havde lavet køretøjer mere lig de europæiske. Altså med et udseende der meget afveg fra hestekøretøjernes.
   Den første model af det senere så kendte fabrikat af lastbiler International var en Auto Wagon af umiskendeligt højhjuler-tilsnit i 1907, og et andet kendt amerikansk lastbilfabrikat, Brockway, blev lanceret i 1912, ganske vist med en normal motorhjelm, men med højhjulerens tynde hestevognshjul med faste ringe.
   Kendte fabrikater af højhjulene var Pontiac (fra byen Pontiac og uden forbindelse til det senere GM-mærke, 

  

 

 

Eureka, Success, Schacht, McIntyre, Reliable Dayton, Lindsley og Holsman.
   Salgsargumenter var at de kunne føre sig frem på landet, i mudder og bakket terræn, der var ingen luftringe som kunne punktere eller vand der kunne fryse. Mekanikken var også til det yderste forenklet og betjening ligeså.
   Black blev fremstillet af Black Mfg. Co., 124 Ohio St. Chicago, Ill., i følge Hassings Billeksikon fra 1903 til 1909, men i følge de amerikanske bilfabrikanters sammenslutninger begyndte produktionen først i 1907. Vedstående annonce stod enspaltet i det største amerikanske ugeblad, Saturday Evening Post, med mellemrum i 1909. Vi har fx sakset den 2. januar og 10. juli 1909.
Der har næppe været nogen som helst konstruktionsændringer i hele

 

 

forløbet Black sluttede med i 1909 at forhandle biler af fabrikatet Crow under navnet Black-Crow.
   Forholdet mellem højhjulerne og de »rigtige« biler på det amerikanske marked illustreres netop af annoncerne. Annoncerne for højhjulerne var altid enspaltede, hvorimod de store mærker flottede sig med kvartsides, halvsides, helsides, ja dobbeltsidede annoncer (Red.)