|
før århundredeskiftet havde lavet
køretøjer mere lig de europæiske. Altså med et udseende der meget
afveg fra hestekøretøjernes.
Den første model af det senere
så kendte fabrikat af lastbiler International var en Auto Wagon af
umiskendeligt højhjuler-tilsnit i 1907, og et andet kendt amerikansk
lastbilfabrikat, Brockway, blev lanceret i 1912, ganske vist med en normal
motorhjelm, men med højhjulerens tynde hestevognshjul med faste ringe.
Kendte fabrikater af højhjulene var Pontiac (fra byen
Pontiac og uden forbindelse til det senere GM-mærke,
|
|
Eureka, Success, Schacht, McIntyre,
Reliable Dayton, Lindsley og Holsman.
Salgsargumenter var at de kunne
føre sig frem på landet, i mudder og bakket terræn, der var ingen
luftringe som kunne punktere eller vand der kunne fryse. Mekanikken var
også til det yderste forenklet og betjening ligeså.
Black blev fremstillet af Black Mfg. Co., 124 Ohio St.
Chicago, Ill., i følge Hassings Billeksikon fra 1903 til 1909, men i
følge de amerikanske bilfabrikanters sammenslutninger begyndte
produktionen først i 1907. Vedstående annonce stod enspaltet i det
største amerikanske ugeblad, Saturday Evening Post, med mellemrum i 1909.
Vi har fx sakset den 2. januar og 10. juli 1909.
Der har næppe været nogen som helst konstruktionsændringer i hele |
|
forløbet Black sluttede med i 1909 at
forhandle biler af fabrikatet Crow under navnet Black-Crow.
Forholdet mellem højhjulerne og
de »rigtige« biler på det amerikanske marked illustreres netop af
annoncerne. Annoncerne for højhjulerne var altid enspaltede, hvorimod de
store mærker flottede sig med kvartsides, halvsides, helsides, ja
dobbeltsidede annoncer (Red.)
|
|