Bilhistorisk Tidsskrift  98/1989     side  13

      
   En historisk Humber  
 

I de bevægede majdage i 1945 dukkede ikke bare mennesker frem, man ikke havde set længe. Der kom også biler på gaderne. I garagerne rundt omkring blev hjulene pumpet, donkraften blev taget i brug og bilerne taget ned af klodserne. Mange blev straks 5. maj lånt ud til grupper af frihedskæmpere, som malede deres gruppebetegnelse på bilerne.
   Snart kom også Den Danske Brigades kilometerlange kortege af Volvo lastbiler og Monarch motorcykler, der var kommet i land i Helsingør og kørte sydpå.
   De mere prominente af de allierede befrieres repræsentanter ankom med fly og måtte køres standsmæssigt. En af de vogne, der blev brugt til det, var lædergrosserer







Generalmajor Dewing kom til Danmark allerede 5. maj om eftermiddagen som chef for de britiske tropper i Danmark. Nogle dage senere hentede han Montgomery i lufthavnen i Ragoczys Humber. (Fot. Haibert)

 

Valerius Ragoczys Humber Super Snipe 1939 cabriolet. Da Montgomery kørte i triumf gennem København, var det dels i kongens store parade-Cadillac, dels i Ragoczys Humber. Det var velkendt at Montys

 

 Med i kortegen i maj 1945 kørte også en Humber limousine. En lignende vogn befinder sig på Danmarks Tekniske Museum. Den på DTM er en 1937-model, som oprindelig tilhørte den britiske ambassade, men efter befrielsen blev indregistreret til filtfabrikant Chr. Nielsen, Strandmøllen i Springforbi. K 72.289 på billedet er muligvis Tolddirektoratets Pullman 1939. (Fot, Haibert).