|
I de bevægede majdage i 1945 dukkede
ikke bare mennesker frem, man ikke havde set længe. Der kom også biler
på gaderne. I garagerne rundt omkring blev hjulene pumpet, donkraften
blev taget i brug og bilerne taget ned af klodserne. Mange blev straks 5.
maj lånt ud til grupper af frihedskæmpere, som malede deres
gruppebetegnelse på bilerne.
Snart kom også Den Danske Brigades kilometerlange kortege af
Volvo lastbiler og Monarch motorcykler, der var kommet i land i Helsingør
og kørte sydpå.
De mere prominente af de allierede befrieres repræsentanter
ankom med fly og måtte køres standsmæssigt. En af de vogne, der blev
brugt til det, var lædergrosserer
Generalmajor Dewing kom til Danmark allerede 5. maj om eftermiddagen som
chef for de britiske tropper i Danmark. Nogle dage senere hentede han
Montgomery i lufthavnen i Ragoczys Humber. (Fot. Haibert) |
|
Valerius Ragoczys
Humber Super Snipe 1939 cabriolet. Da Montgomery kørte i triumf
gennem København, var det dels i kongens store parade-Cadillac,
dels i Ragoczys Humber. Det var velkendt at Montys |
|
Med i kortegen i maj 1945
kørte også en Humber limousine. En lignende vogn befinder sig på
Danmarks Tekniske Museum. Den på DTM er en 1937-model, som
oprindelig tilhørte den britiske ambassade, men efter befrielsen
blev indregistreret til filtfabrikant Chr. Nielsen, Strandmøllen i
Springforbi. K 72.289 på billedet er muligvis Tolddirektoratets
Pullman 1939. (Fot, Haibert). |
|
|