|
|
|
Pedersen, kørte bilen fra Ry til
København og demonstrerede den for en begejstret medlemskreds ved
klubbens første generalforsamling.
I de følgende år blev Swift'en luftet
med jævne mellemrum, og Mackeprang, der havde den i depot, fik lejlighed
til at foretage ture i by og på land i al slags vejr.
På snoede og bakkede biveje var den
helt i sit es og den 2-cylindrede motor på 972 ccm (70x110 mm) viste sig
som en sejtrækker af rang, så gennemsnitsfarter på 40-50 km/t kunne
holdes uden at bruge 3-trins gearkassen ret meget.
Bykørsel var dog ingen nydelse, da den
læderbelagte konuskobling var svær at dosere og bremserne ligeledes.
Fodbremsen er en kardanbremse, mens den
udvendige håndbremse-stang tager sig af de små ekspanderen-
Læg mærke til de gamle benzinstandere i Kjærgårds værksted, den med
hatten står der D.F.O.K. på, dvs. Det Forenede Olie-Kompagni, og det vil igen sige BP. Den anden er fra Det
Danske Petroleums Aktieselskab og mangler den glaskuppel foroven, der
sikkert ville have stået ESSO på.
|
|