Bilhistorisk Tidsskrift  99/1989     side  8

      
 

 

 

Pedersen, kørte bilen fra Ry til København og demonstrerede den for en begejstret medlemskreds ved klubbens første generalforsamling.
   I de følgende år blev Swift'en luftet med jævne mellemrum, og Mackeprang, der havde den i depot, fik lejlighed til at foretage ture i by og på land i al slags vejr.
   På snoede og bakkede biveje var den helt i sit es og den 2-cylindrede motor på 972 ccm (70x110 mm) viste sig som en sejtrækker af rang, så gennemsnitsfarter på 40-50 km/t kunne holdes uden at bruge 3-trins gearkassen ret meget.
   Bykørsel var dog ingen nydelse, da
den læderbelagte konuskobling var svær at dosere og bremserne ligeledes.
   Fodbremsen er en kardanbremse, mens den udvendige håndbremse-stang tager sig af de små ekspanderen-



Læg mærke til de gamle benzinstandere i Kjærgårds værksted, den med
hatten står der D.F.O.K. på, dvs. Det Forenede Olie-Kompagni, og det vil igen sige BP. Den anden er fra Det Danske Petroleums Aktieselskab og mangler den glaskuppel foroven, der sikkert ville have stået ESSO på.