Bilhistorisk Tidsskrift  99/1989     side  10

      
 

 

de tromlebremser på baghjulene. Den præcise styring er lige ved at være for præcis med en halv ratomdrejning mellem udsvingene og en sent vinteraften kom Mackeprang ud for at skulle anvende alle de ovenfor nævnte mekanismer i hurtig rækkefølge, da en lyskurv skiftede til rødt, samtidig med at vejbanen på netop det sted var belagt med et tyndt islag. Enhver form for nedgearing for ikke at tale om forsigtig

 

brug af kardanbremsen viste sig uforsvarlig for stabiliteten, og for ikke at det skulle ende med »Svanens Død« midt i krydset strammede han grebet om rattet og endte kort efter på fast grund uden at øjne en eneste medtrafikant.
   Swift'en blev solgt under betegnelsen »7 hp Cyclecar«, hvilket stemte godt overens med de relativt primitive betjeningsorganer, dog adskiller den sig fra gennemsnittet af den slags vogntyper ved at have en meget stabil rørchassisramme, kraftige og velafstemte halvelliptiske bladfjedre for og bag samt en meget velkonstrueret motor med separat letmetal-gearkasse, hvorfra kardanakslen overfører kraften til et solidt differentiale i en bagaksel af banjotypen. Motoren er ligesom gearkassen af letmetal med de to cylindre i en blok af støbejern uden aftageligt topstykke.
   Sammenbygget med bundkarret ligger en 21 olietank, der er forsynet med en særlig undertryks-aktiveret ventil, der efter behov forsyner bundkarret med en nøje afpasset oliemængde, som sørger for krumtap- og knastaksel og cylindrenes stænksmøring, som reguleres af skråtstillede skærmplader for 

 

at det hele ikke sjaskes mere til end nødvendigt.
   Tændingen sker med en Eisemann magnet, som i øvrigt roterer avedom og frembringer 4 gnister pr. motoromdrejning, hvilket vil sige to mere end der er behov for.
   Karburatoren er af fabrikatet Claudel, der kun lader sig justere ved en forskydning af venturien i forhold til den fastmonterede dyse, et system der næsten er for primitivt for den ellers sa' velbyggede bil.
   Sidst i halvtredserne blev bilen restaureret helt fra bunden, da chassiset viste sig at have et jævnt lag af jord mellem metal og maling over det hele. Tønnes Pedersen og Mackeprang tog sig af chassiset, mens Danmarks Tekniske Museum ordnede mekanikken og karrosseriet. Børge Kå malede og stafferede og en helt ny kaleche blev syet.
   El-belysningen erstattedes med et acetylen anlæg og selveste den nu afdøde Dennis Field fra den engelske veteranbilklub godkendte og daterede den samtidig med at vi fik oplyst, at der nu var konstateret 12 stk. af typen i verden.
   Swift'en ejes nu 100% af DVK, men står til daglig parkeret på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør.