Bilhistorisk Tidsskrift  101/1990     side  3

      
   Danske Silver Ghost'er (2)
Af Ole Emil Riisager
 
 
 

Nu tager vi hul på anden del af historien om de danske Rolls-Royce 40/50 HP, kaldet Silver Ghost. Men før opremsningen fortsætter kommer der lidt supplement til de foregående afsnit. Og allerførst en beklagelse af, at sætternissen end ikke i et jubilæumsnummer kunne lade os i fred. Jeg har set efter i mit manuskript, og jeg havde stavet Hupmobile med p!
   Et mysterium er løst. Den øverste af de to coupéer på side 9 er Lerches 1313, iført et - måske dansk bygget - vinterkarrosseri. Dokumentationen er skaffet af Peter Bering, der har set at det er den vogn, med det karrosseri, der kører på et billede i Før og Nu fra marts 1916. Nummerpladen kan ses,




Her kommer Lerches 1313 kørende på Strandboulevarden med vinterkarrossen. Til højre H.C. Christiansens virksomhed.

 

med C 520. Billedet er taget samme vinter på Strandboulevarden på Østerbro i København, og til højre i billedet ses H.C. Christiansens bilvirksomhed.
   1313 har så besøgt Dronninggård, hvor billedet i sidste BhT er taget, og Bagge har bestilt et coupékarrosseri til sin 1004 - om det så har været i Danmark eller i England får vi aldrig at vide. Bagkarrossen følger nøje den blyantstreg der er tegnet på billedet af Lerches coupé. Den opmærksomme betragter vil indvende, at der er afvigelser fra 1004 på forsiden, særlig hjulene. Men på side 6 ser man tydeligt, at 1004 fik andre hjul, med løse fælge. Billedet på side 7 viser sig forøvrigt - tro mig! - at være taget på »Baggesvogn Gods«.
   Tønnes Pedersen gør opmærksom på, at han ikke var med på udflugten til Beldringe 5. juli 1956. Derimod har Tønnes Pedersen oplevet en motorbåd med noget der formentlig var en Ghost motor. Det foregik i slutningen af 1949,

 

da Tønnes Pedersen installerede radio i et skrummel af en motorbåd, som en bekendt af ham, cand. polit. og eventyrer E.H. Munch, havde købt og ville til Indien i. Den lå til udrustning hos en bådebygger i Skudehavnsgade og Tønnes Pedersen var med på en prøvetur rundt om Middelgrundsfortet, på hvilken tur den slugte en jerrycan benzin. Den kunne løbe med stor fart og overordentlig lydløst. Motoren var 6-cylindret med dobbelttænding og fast top, og Munch var i besiddelse af et sæt reservecylindre. Det lykkedes Munch at nå til Holland, hvor båden sank i en havn i nærheden af Utrecht under et uvejr. Efter hvad Tønnes Pedersen senere erfarede gjorde den sejladsen på petroleum. Munch mistede interessen for båd og for Indien og er nu død og borte.
   Derimod var Erik Mackeprang på Beldringe og fortæller at delegationen måtte kante sig ind i rummet, hvor