Bilhistorisk Tidsskrift  101/1990     side  4

      
 

 Sådan så det ud, da den ene af Ålholms Ghost'er sidste sommer blev præsenteret i det ansete engelske auktionsfirma Sotheby's katalog med den andens karrosseri. Det er den tidligere kranvogn 30PK, motor nr R120 (i følge teksten oprindelig en Mulliner Pullman limousine, leveret i november 1923). Auktionskataloget oplyser, at vognen omkring 1965 befandt sig hos

 

 en velkendt RR-specialist og på det tidspunkt fik påmonteret en Cabriolet de Ville (eller Salamanca) fra Barker. Siden har den kun haft én, som det hedder »titled owner« og kun været brugt lidt. Kataloget forklarer det »tidsmæssigt korrekte« karrosserisfortrinligheder, og Sotheby forsikrer at ville være køberen behjælpelig med at generhverve vognens oprindelige engelske

 

indregistreringsnummer og nævner, at vognen eventuelt vil have et andet vindspejl nar auktionen oprinder. Vurdering £50.000-60.000. Dermed må muligheden for at 1677 kan genopstå med, om ikke sit oprindelige karrosseri, sa' det den kom til Danmark med i 1919, siges at være forsvundet.



1677 og andre klenodier kun kunne betragtes i skæret af lommelygter. Skønt den var meget medtaget imponerede dørene med at åbne og lukke med en præcision, sa' man blev helt misundelig pa' sin moderne vogns vegne.
   Poul Sachmann gør opmærksom på, at fjedrene pa' Hasselbalchs lave RR, B 35, på side 21, ikke er halvelliptiske, men trekvartelliptiske. Det kunne de være fra 1908 til slutningen af 1911, så i den henseende kunne det jo godt være 1840. Den meget lave udførelse er også mulig på det tidspunkt. Men jeg fortryder forslaget om Continental, det er snarere London-Edinburgh.
   Om 2516 er der et par tilføjelser. Kaffe-Petersen yndede i godt vejr at gå de få skridt ned i Skovshoved Havn og lade sig befordre ind til byen i sin lystbåd. Når han gik i land stod chauffør H.P.