Bilhistorisk Tidsskrift  101/1990     side  7

      
 

Til venstre Justs 2851 bag gitteret i Øster Allé. Forskærmene er allerede moderniseret lidt. Til højre samme vogn med flere modifikationer.- Ændret vindspejl - og kølerfigur.




chen, omkring århundredeskiftet engelsk gesandt i København. Da verdenskrigen brød ud, var han gesandt i Berlin, og sin Rolls-Royce måtte han efterlade til Kejser Wilhelm, der benyttede den et års tid. Man manglede på det tidspunkt nogle reservedele, der på grund af krigen ikke kunne skaffes, og for en billig penge hjemførte Sundflyveren Robert Svendsen den så til Danmark i november 1915. Fire år senere solgte han den til grosserer Poul Just, der havde den til efter Verdenskrig II. I 1939 blev den moderniseret, men under krigen stod den opklodset, og da direktør L.L. Gunner-Svensson som den femte (og hidtil sidste) ejer i 1948 erhvervede vognen, måtte han gøre den i stand. I dag bruges den af dir. Gunner-Svenssons grammofonstudie, bl.a. til transport af film-apparater, og han vil ikke bytte den forhistoriske vogn med noget dollargrin.«

 

 

Billed-Bladet havde i arkivet fundet et billede af Sir William med frue, fotograferet på Galopbanen i Klampenborg, et andet af Kejser Wilhelm II i karet sammen med Kong George V, der er Robert Svendsen som kigger op i luften efter en flyvemaskine og Poul Just i kjole og hvidt med ordener.
   Så puster vi ud og ser, hvad fabrikkens arkivalier siger til den historie.

 

 2851 er leveret 6. april 1914 til karetmager Cockshoot & Co. i Manchester, hvor der bliver sat en »C«-cabriolet på chassiset. Og så er det i øvrigt rigtigt at den leveres til Sir William i Berlin. Fabrikken har Poul Just som næste ejer oktober 1919. Pr. 28. februar 1928 er Just stadig ejer, og fabrikken noterer det også pr. 25. november 1933. Næste ejer, fabrikken registrerer, er arkitekt