|
Til venstre Justs 2851 bag gitteret i
Øster Allé. Forskærmene er allerede moderniseret lidt. Til højre samme
vogn med flere modifikationer.- Ændret vindspejl - og kølerfigur.
chen, omkring århundredeskiftet engelsk gesandt i København. Da
verdenskrigen brød ud, var han gesandt i Berlin, og sin Rolls-Royce
måtte han efterlade til Kejser Wilhelm, der benyttede den et års tid.
Man manglede på det tidspunkt nogle reservedele, der på grund af krigen
ikke kunne skaffes, og for en billig penge hjemførte Sundflyveren Robert
Svendsen den så til Danmark i november 1915. Fire år senere solgte han
den til grosserer Poul Just, der havde den til efter Verdenskrig II. I
1939 blev den moderniseret, men under krigen stod den opklodset, og da
direktør L.L. Gunner-Svensson som den femte (og hidtil sidste) ejer i
1948 erhvervede vognen, måtte han gøre den i stand. I dag bruges den af
dir. Gunner-Svenssons grammofonstudie, bl.a. til transport af
film-apparater, og han vil ikke bytte den forhistoriske vogn med noget
dollargrin.« |
|
Billed-Bladet havde i arkivet
fundet et billede af Sir William med frue, fotograferet på
Galopbanen i Klampenborg, et andet af Kejser Wilhelm II i karet
sammen med Kong George V, der er Robert Svendsen som kigger op i
luften efter en flyvemaskine og Poul Just i kjole og hvidt med
ordener.
Så puster vi ud og ser, hvad
fabrikkens arkivalier siger til den historie. |
|
2851 er leveret 6. april 1914 til
karetmager Cockshoot & Co. i Manchester, hvor der bliver sat en
»C«-cabriolet på chassiset. Og så er det i øvrigt rigtigt at
den leveres til Sir William i Berlin. Fabrikken har Poul Just som
næste ejer oktober 1919. Pr. 28. februar 1928 er Just stadig ejer,
og fabrikken noterer det også pr. 25. november 1933. Næste ejer,
fabrikken registrerer, er arkitekt |
|
|