|
På de ældste billeder fra Poul Justs
tid har vognen ingen Flying Lady i kølerproppen, men et KDAK-mærke.
Senere kommer damen, men hun var væk da Gunner-Svensson erhvervede
vognen. Han fortalte mig, at han købte en kølerfigur i England for 975
kroner. På billeder forekommer hun mig at være noget lavtflyvende til
årgangen.
2853 43AB
Chassiset er leveret i april 1914 til
Angus Sanderson i Newcastle-on-Tyne, som bygger en landaulet på.
Chassiskortet har grosserer Theodor
Jensen nævnt to gange, første gang i henhold til et brev af 24. juli
1919, anden gang pr. 24. november 1926. Og så er det totalt og aldeles
uforståeligt at der som ejer pr. I. oktober 1924 er registreret La
Comtesse Bninska, Cultevy p. Sreda, Poznan, Polen, og pr. 31. marts 1925
Mr. E Aldecoa, Bilbao!
Jeg kan ikke engang give et vildt gæt
på en forklaring. Theodor Jensen var
Theodor Jensens Ghost moderniseret til
ukendelighed.
|
|
folketingsmedlem og landstingsmedlem og
havde mange tillidsposter, den mest kuriøse var nok som medlem af
bestyrelsen for Danske Fordringshaveres Interesser i Rusland efter
revolutionen. Blandt de mere jordnære var han næstformand for Det
kongelige Danske Haveselskab og meget apropos ejer af frøfirmaet
Dæhnfeldt & Theodor Jensen. Han døde i 1935.
Chauffør Alfred Hansen kørte i
vintersæsonen familien Theodor Jensen til varmere egne - men fru Hansen
måtte blive på Mosehøjvej i Charlottenlund.
Theodor Jensen kørte i følge
svigerdatteren Vibeke RR til sin død i 1935. Det fotografi vi har lånt,
viser tilsyneladende en Phantom I - karrosseriet er i stil ca. 1930 og
køleren har lodrette gæller. Gummidimensionen er bestemt heller ikke
Ghost - men hjulene afslører alligevel at det er en moderniseret Ghost,
for en Phantom I ville ikke have træhjul og slet ikke de meget
forskellige hjulnav. Der er et rhombeformet karetmagerskilt på
sidepanelet, men jeg kan ikke skelne bogstaverne. Karrosseriet kunne meget
vel være fransk. Men helt sikker på at det er 2853 i ny forklædning er
jeg ikke.
|
|
3064 20YB
På Åge Lourings eksemplariske
bilmuseum i Gjern står en Ghost motor i al sin tildels kobberskinnende
pragt. Den har nummer 862 og stammer fra bil nr. 3064.
Om den oplyser ejerkort og chassisblad
at den blev leveret 26. maj 1914 til Wardman & Sons i Harrogate (om
det så var en karetmager eller forhandler). Første ejer synes at have
været en Mr. Field i Nr. Huddersfield, anden en Mr. Rawlings i London, og
endelig har RR pr. 28. februar 1927 som tredie ejer fabrikant Lauritz
Schou, Villa Egenæs, Strandvejen 194 i Charlottenlund. Et stort, nu
nedrevet hus på vandsiden, morsomt fordi der under tagskægget sad en
række nisseansigter med røde luer på. Kun port-bygningen eksisterer
endnu. I den boede formentlig chaufføren, Marinus Trougård Petersen,
oldefar til vort agtede medlem Jan Sørensen, fra hvem vi har fotografier
af Schous åbne RR og hans lukkede FIAT 510.
Lauritz Schou blev født i 1866 som
ældste af hvad der skulle blive en søskendeflok på 14, børn af en
køb-
|
|