Bilhistorisk Tidsskrift  101/1990     side  11

      
 

 På de ældste billeder fra Poul Justs tid har vognen ingen Flying Lady i kølerproppen, men et KDAK-mærke. Senere kommer damen, men hun var væk da Gunner-Svensson erhvervede vognen. Han fortalte mig, at han købte en kølerfigur i England for 975 kroner. På billeder forekommer hun mig at være noget lavtflyvende til årgangen.

2853 43AB

Chassiset er leveret i april 1914 til Angus Sanderson i Newcastle-on-Tyne, som bygger en landaulet på.
   Chassiskortet har grosserer Theodor Jensen nævnt to gange, første gang i henhold til et brev af 24. juli 1919, anden gang pr. 24. november 1926. Og så er det totalt og aldeles uforståeligt at der som ejer pr. I. oktober 1924 er registreret La Comtesse Bninska, Cultevy p. Sreda, Poznan, Polen, og pr. 31. marts 1925 Mr. E Aldecoa, Bilbao!
   Jeg kan ikke engang give et vildt gæt på en forklaring. Theodor Jensen var

Theodor Jensens Ghost moderniseret til ukendelighed.

 

folketingsmedlem og landstingsmedlem og havde mange tillidsposter, den mest kuriøse var nok som medlem af bestyrelsen for Danske Fordringshaveres Interesser i Rusland efter revolutionen. Blandt de mere jordnære var han næstformand for Det kongelige Danske Haveselskab og meget apropos ejer af frøfirmaet Dæhnfeldt & Theodor Jensen. Han døde i 1935.
   Chauffør Alfred Hansen kørte i vintersæsonen familien Theodor Jensen til varmere egne - men fru Hansen måtte blive på Mosehøjvej i Charlottenlund.
   Theodor Jensen kørte i følge svigerdatteren Vibeke RR til sin død i 1935. Det fotografi vi har lånt, viser tilsyneladende en Phantom I - karrosseriet er i stil ca. 1930 og køleren har lodrette gæller. Gummidimensionen er bestemt heller ikke Ghost - men hjulene afslører alligevel at det er en moderniseret Ghost, for en Phantom I ville ikke have træhjul og slet ikke de meget forskellige hjulnav. Der er et rhombeformet karetmagerskilt på sidepanelet, men jeg kan ikke skelne bogstaverne. Karrosseriet kunne meget vel være fransk. Men helt sikker på at det er 2853 i ny forklædning er jeg ikke.

   3064 20YB

På Åge Lourings eksemplariske bilmuseum i Gjern står en Ghost motor i al sin tildels kobberskinnende pragt. Den har nummer 862 og stammer fra bil nr. 3064.
   Om den oplyser ejerkort og chassisblad at den blev leveret 26. maj 1914 til Wardman & Sons i Harrogate (om det så var en karetmager eller forhandler). Første ejer synes at have været en Mr. Field i Nr. Huddersfield, anden en Mr. Rawlings i London, og endelig har RR pr. 28. februar 1927 som tredie ejer fabrikant Lauritz Schou, Villa Egenæs, Strandvejen 194 i Charlottenlund. Et stort, nu nedrevet hus på vandsiden, morsomt fordi der under tagskægget sad en række nisseansigter med røde luer på. Kun port-bygningen eksisterer endnu. I den boede formentlig chaufføren, Marinus Trougård Petersen, oldefar til vort agtede medlem Jan Sørensen, fra hvem vi har fotografier af Schous åbne RR og hans lukkede FIAT 510.
   Lauritz Schou blev født i 1866 som ældste af hvad der skulle blive en søskendeflok på 14, børn af en køb-