|
mand og fabrikant af sukkervarer i
Nørresundby. Lauritz tog allerede som konfirmand alene til København for
gå på handelsskole, var derefter i faderens forretning indtil han som
21-årig rejste til Amerika, hvor han i seks år klarede sig med
tilfældigt arbejde. Men i 1888 var faderen flyttet til Frederiksberg og
havde oprettet en lille sæbefabrik. Det blev begyndelsen til Lauritz
Schous kæde af forretninger, der handlede med sæbevarer, toiletartikler,
damelingeri og andet, hovedsageligt af eget fabrikat. Den mangeartede
fabrikation på Rentemestervej i Københavns NV-kvarter omfattede
også børstevarer, lervarer, lædervarer, isenkram og legetøj. I
Ravnholm ved Mølleåen nord for København fremstilledes strømper, og
sammesteds var der emailleværk, som blandt andet lavede bilnummerplader.
Schou nød godt af en bestemmelse om,
at man kun havde lov til at oprette flere udsalg i samme kommune hvis
varerne var af eget fabrikat eller fagfællers, og af samme grund kunne
han holde
3064 med den stolte chauffør Trougård. Samme på bagsiden. |
|
lave priser. Da Lauritz Schou døde i 1938
havde han 1.200 udsalg og 4.000 ansatte.
Hans Rolls-Royce overlevede ham. Det
fortælles at den efter Anden Verdenskrig blev bygget om til varevogn. Bent
Mackeprang kan huske at den var lakeret mørkeblå og at der stod Schou på
siden Ravnholm?). Da vognen blev hugget op skal en ingeniør hos
Schou-Ravnholm have fået motoren, af ham fik Mackeprang ca. 1960
instruktionsbogen, og det var meningen, at motoren skulle lægges i en
motorbåd.
Åge Louring fandt motoren sammen med
»noget andet skrammel« et sted vest for Storebælt for mange år siden og
har haft den udstillet siden ca. 1967.
59YB
Motor nr. 94L. Forniklet udstyr. Dunlop
trådhjul. London-Edinburgh motorhjelm og torpedo. Leveret 16. april 1914
for at få karrosseri hos Vanden Plas. Kunden er Seligman & Co. i
Glasgow,
På listen fra 1927 har RR Fru Fiedler,
Bernstorffslund, Ordrup, som ejer. Og
|
|
27. januar 1932 noteres ejeren Martin
Andersen, Classensgade 7, København.
Ellen Benigna Fiedler havde sin RR
indregistreret under A 1513. Det ses på et avisfoto i en tosides artikel,
Nationaltidende bragte søndag den 31. januar 1926 i anledning af den
tilstundende første biludstilling i Forum. Artiklen, med sats og billeder
trykt i en olivengrøn farve og billederne i lilla rammer, omtalte kendte
ejere af mondæne bilmærker. Prins og Prinsesse Axel i Lancia Lambda,
konsul Ludvigsen i Metallurgique, fru Else Krak i Minerva, etatsråd H.N.
Andersen i Rolls-Royce, dog kun en »Twenty«, grosserer Carl J. Bruun i
Crossley, generalkonsulinde Grethe Glad i »Special Daimler«, bogtrykker
Trolle og frue, også i Lancia
Lambda. Og altså fru Fiedler i sin
Rolls-Royce. Artiklen rummer en kortfattet dansk
bilhistorie - Hammel-vognen er ikke nævnt, det allerførste automobil i
Danmark er i følge Nationaltidende den 2-cylindrede Daimler, grosserer
Hassel erhvervede i 1896. Ejerne af de afbildede biler er kort interviewet
-dog netop ikke fru Fiedler, om hvem billedteksten kun fortæller at hun
er fotograferet på en sommerudflugt. |
|