Bilhistorisk Tidsskrift  101/1990     side  13

      
 

mand og fabrikant af sukkervarer i Nørresundby. Lauritz tog allerede som konfirmand alene til København for gå på handelsskole, var derefter i faderens forretning indtil han som 21-årig rejste til Amerika, hvor han i seks år klarede sig med tilfældigt arbejde. Men i 1888 var faderen flyttet til Frederiksberg og havde oprettet en lille sæbefabrik. Det blev begyndelsen til Lauritz Schous kæde af forretninger, der handlede med sæbevarer, toiletartikler, damelingeri og andet, hovedsageligt af eget fabrikat. Den mangeartede fabrikation på  Rentemestervej i Københavns NV-kvarter omfattede også børstevarer, lervarer, lædervarer, isenkram og legetøj. I Ravnholm ved Mølleåen nord for København fremstilledes strømper, og sammesteds var der emailleværk, som blandt andet lavede bilnummerplader.
   Schou nød godt af en bestemmelse om, at man kun havde lov til at oprette flere udsalg i samme kommune hvis varerne var af eget fabrikat eller fagfællers, og af samme grund kunne han holde


3064 med den stolte chauffør Trougård. Samme på bagsiden.

lave priser. Da Lauritz Schou døde i 1938 havde han 1.200 udsalg og 4.000 ansatte.
   Hans Rolls-Royce overlevede ham. Det fortælles at den efter Anden Verdenskrig blev bygget om til varevogn. Bent Mackeprang kan huske at den var lakeret mørkeblå og at der stod Schou på siden Ravnholm?). Da vognen blev hugget op skal en ingeniør hos Schou-Ravnholm have fået motoren, af ham fik Mackeprang ca. 1960 instruktionsbogen, og det var meningen, at motoren skulle lægges i en motorbåd.
   Åge Louring fandt motoren sammen med »noget andet skrammel« et sted vest for Storebælt for mange år siden og har haft den udstillet siden ca. 1967.

59YB

Motor nr. 94L. Forniklet udstyr. Dunlop trådhjul. London-Edinburgh motorhjelm og torpedo. Leveret 16. april 1914 for at få karrosseri hos Vanden Plas. Kunden er Seligman & Co. i Glasgow,
   På listen fra 1927 har RR Fru Fiedler, Bernstorffslund, Ordrup, som ejer. Og

27. januar 1932 noteres ejeren Martin Andersen, Classensgade 7, København.
   Ellen Benigna Fiedler havde sin RR indregistreret under A 1513. Det ses på et avisfoto i en tosides artikel, Nationaltidende bragte søndag den 31. januar 1926 i anledning af den tilstundende første biludstilling i Forum. Artiklen, med sats og billeder trykt i en olivengrøn farve og billederne i lilla rammer, omtalte kendte ejere af mondæne bilmærker. Prins og Prinsesse Axel i Lancia Lambda, konsul Ludvigsen i Metallurgique, fru Else Krak i Minerva, etatsråd H.N. Andersen i Rolls-Royce, dog kun en »Twenty«, grosserer Carl J. Bruun i Crossley, generalkonsulinde Grethe Glad i »Special Daimler«, bogtrykker Trolle og frue, også i Lancia
   Lambda. Og altså fru Fiedler i sin Rolls-Royce. Artiklen rummer en kortfattet dansk bilhistorie - Hammel-vognen er ikke nævnt, det allerførste automobil i Danmark er i følge Nationaltidende den 2-cylindrede Daimler, grosserer Hassel erhvervede i 1896. Ejerne af de afbildede biler er kort interviewet -dog netop ikke fru Fiedler, om hvem billedteksten kun fortæller at hun er fotograferet på en sommerudflugt.