Bilhistorisk Tidsskrift  101/1990     side  15

      
 

Fru Fiedler med 59YB efter ombygningen i Højer.

  Men hun var gift med grosserer Julius Fiedler, anden generation i firmaet Frederik Fiedler, St. Kongensgade 31, oprindelig papir og isenkram, senere en gros salg af artikler for snedkere, sadelmagere og tapetserere og desuden en af de største importører i Skandinavien af orientalske tæpper.
   Af tredje generation, Jørgen Fiedler, har vi lånt et fotografi. Det viser 59YB efter en ombygning, foretaget midt i tyverne hos Jensen og Søn i Højer. Jørgen Fiedler oplyser at Martin Andersen var en såkaldt luksus-vognmand, der overtog vognen da familien Fiedler i begyndelsen af 1930'rne flyttede ind til byen.

3125 - 27UB

Ligesom 3064 leveret til Wardman & Sons i Harrogate, men et par måneder senere, 4. oktober 1914. Motor nr. 26R. Fabrikkens ejerkort har en A.Shuttleworth i Scarborough og så nævnes i maj 1919 at der er leveret en fælg til Jacobs, København. Det er grosserer i

 

korn og foderstoffer Einar Jacobs, der dukker op igen med den bekendte datering 28. februar 1927. Ind imellem nævnes som »nuværende ejer« pr. 13. maj 1920 en Georg Pedersen, Silkeborggade 12 på Østerbro. Ham kan jeg ikke forklare, men det kan jo tænkes at have været en mekaniker, der har fået leveret en reservedel. Jacobs havde i følge datteren Daisy vognen til han døde i 1930. Ikke desto mindre hævder

 

fabrikken at have leveret stempelringe til ham i 1932.
   Daisy Jacobs oplyser, at vognen blev bragt til Danmark af Richter Friis tilligemed den Daimler, konsul - og også

Einar Jacobs' 3125 med nogle gevaldige ballondæk, som den næppe kan være født med. Vognen bragte blandt andet familien til kurophold i Karlsbad. Samme vogn på forsiden.