|
Fru Fiedler med 59YB efter ombygningen i
Højer.
Men hun var gift med grosserer Julius
Fiedler, anden generation i firmaet Frederik Fiedler, St. Kongensgade 31,
oprindelig papir og isenkram, senere en gros salg af artikler for
snedkere, sadelmagere og tapetserere og desuden en af de største
importører i Skandinavien af orientalske tæpper.
Af tredje generation, Jørgen Fiedler,
har vi lånt et fotografi. Det viser 59YB efter en ombygning, foretaget
midt i tyverne hos Jensen og Søn i Højer. Jørgen Fiedler oplyser at
Martin Andersen var en såkaldt luksus-vognmand, der overtog vognen da
familien Fiedler i begyndelsen af 1930'rne flyttede ind til byen.
3125 - 27UB
Ligesom 3064 leveret til Wardman & Sons i Harrogate,
men et par måneder senere, 4. oktober 1914. Motor nr. 26R. Fabrikkens
ejerkort har en A.Shuttleworth i Scarborough og så nævnes i
maj 1919 at der er leveret en fælg til Jacobs, København. Det er
grosserer i
|
|
korn og foderstoffer Einar
Jacobs, der dukker op igen med den bekendte datering 28. februar
1927. Ind imellem nævnes som »nuværende ejer« pr. 13. maj 1920
en Georg Pedersen, Silkeborggade 12 på Østerbro. Ham kan jeg ikke
forklare, men det kan jo tænkes at have været en mekaniker, der
har fået leveret en reservedel. Jacobs havde i følge datteren
Daisy vognen til han døde i 1930. Ikke desto mindre hævder |
|
fabrikken at have leveret
stempelringe til ham i 1932.
Daisy Jacobs oplyser, at vognen
blev bragt til Danmark af Richter Friis tilligemed den Daimler,
konsul - og også
Einar Jacobs' 3125 med nogle gevaldige ballondæk, som den næppe
kan være født med. Vognen bragte blandt andet familien til
kurophold i Karlsbad. Samme vogn på forsiden. |
|
|