Bilhistorisk Tidsskrift  101/1990     side  22

      
 

kehaves navn, hvis han fik vognen overladt gratis.
   I begyndelsen af 1974 endte vognens danske historie med at Bukkehave solgte den til en englænder, tilligemed en Ford A. I England skiftede den hurtigt ejer et par gange, og allerede hos anden ejer skiltes desværre undervogn og karrosseri. Undervognen blev købt af en kapacitet på området, Joe Fildes, der i løbet af 30 år havde haft 15 RollsRoycer. Han lavede en grundig renovering og monterede en 4-personers touring karrosse, han havde i forvejen. Fildes fortalte i 1984 i et brev, at han desværre på grund af alder og sygdom havde måttet skille sig af med 5CB, som da var ca. 90 procent færdig, og måtte nøjes med sin 20HP limousine, der var bedre for helbredder.
   Men han delagtiggjorde os i nogle interessante iagttagelser, som vi kombinerer med oplysninger fra Sachmann, som besøgte Fildes under arbejdet med vognen. Den var for det første så beskidt, at han havde måttet skære skidtet af med en nedstryger. Dernæst bar den tydeligt præg af at have været udsat for et voldsomt frontalt sammenstød med noget endnu mere solidt. Motoren tydede på, at den ikke havde

 

kørt det store antal kilometer, men alt i bagparten viste tegn på at have været udsat for et unormalt slæb. Baghjulslejer måtte fornys, hvad Fildes oplyste var direkte abnormt for modellen, bagfjedre og lasker var slemt slidt, bremser det samme og desuden ukorrekt justeret. Fildes udkastede den teori, at vognen havde gjort tjeneste under Første Verdenskrig, måske med et pansret karrosseri. Flere enkeltheder pegede på at det var en forsøgsmodel, Fildes fortalte at andre »old-timers« og RR-eksperter var enige med ham i at det var besynderligt at den havde kontravægte på kruptappen.
   Men hvad skete med det danske karrosseri? Blev det hugget op? Muligvis ikke. Alholm fik, i følge Raben-Levetzau omkring 1985, tilsendt nogle farvefotografier af det af en englænder. Navnet på ham har Ålholm ikke kunnet oplyse mig, men et par af billederne har vi fået lov at bruge. Det ene viser vognen -om det nu er den komplette 5CB før den blev skilt ad eller det er karrosseriet på en anden undervogn - tilsyneladende i glimrende stand, nu i maroon og sort. Det andet et nærbillede af karetmagerskiltet, for at ingen skal være i tvivl.

 

Lad mig sætte et foreløbigt punktum for beretningen om 5CB med følgende kuriositet: To nevøer af Christian Schmiegelow emigrerede til England og den ene fortalte i 1983 i et brev til Jens Pilø at hans afdøde farbror Christian købte Lord Kitcheners (engelsk krigsminister i 1914-16) Rolls-Royce i 1914 og vist nok havde den til 1952, da han solgte den for mere end han havde givet. Historien er jo god, troværdig er den næppe, og Christian Schmiegelow døde i hvert fald i 1949. Men måske er der det gran af sandhed i historien som kan bekræfte Joe Fildes' formodning.

 4ED
I 1916 begyndte der at udkomme et nyt blad i København, Vore Herrer. Et ganske elegant blad, oftest med forsider tegnet af Svend Brasch. I et af de første numre var en side helliget »To af Landets fornemste Automobiler«. Bilerne var en Rolls-Royce limousine og en åben, meget stor Peugeot. Det er det eneste sted, jeg er stødt på et fotografi

4ED foran Dronninggård. Buskadset er vokset.