Bilhistorisk Tidsskrift  101/1990     side  24

      
 

af en Ghost i alle de danske blade, jeg har været igennem fra den periode, da vognene blev fremstillet.
   Teksten i Vore Herrer begynder: »Vi bringer her billedet af to automobiler, som Fransk Automobilforretning i disse dage har solgt til en københavnsk rigmand; de må absolut betragtes som et par af de fornemste autoer, der i øjeblikket findes herhjemme. Det øverste automobil - en Rolls-Royce, er luksus par ekscellence - en luksus, der dog på ingen måde virker stærkt iøjnefaldende eller pretentiøs, men helt igennem forener smag, elegance og diskret fornemhed.«
   Resten handler om den 85 HK Peugeot »hvilket mærke Fransk Automobilforretning, Bredgade 63, er ene-repræsentant for«.
   Teksten undlader diskret at navngive den velhavende køber, men han afslører sig ved at nummerpladen på Ghosten nemt kan aflæses som Al, og ved at familiens chauffør Ernst Carlsson står foran køleren på Rolls'en, der i øvrigt er fotograferet foran Gefion springvandet ved Langelinje. Og endelig ved at Peugeot'en er fotograferet foran hoveddøren til ejerens svigerfars landsted Bel Colle i Rungsted.

 

Manden var grosserer, italiensk konsul Valdemar Josef Glückstadt, søn af Isak G. og ældre bror til Landmandsbankens direktør Emil G. Han boede på Frydendalsvej på Frederiksberg, hvor man ikke havde K-numre, men A-numre (Københavns amts nordre birk, der strakte sig hele vejen uden om byen).
   Nummeret Al fik han ikke lov til at beholde, for da Frederiksberg politi til stationen henne på Runddelen fik sit første Ford T salatfad i 1918, overtog det nummeret, og Glüickstadt måtte tage til takke med A50.
   4ED var på Colonial chassis og chassiset blev afleveret 24. september 1915 for at få karrosseri hos Watson. Fabrikken har P.W. Budtz, uden adresse og nationalitet, som køber, og det var Paul Maurice Budtz, indehaver af nævnte Fransk Automobilforretning. De franske fornavne skyldtes at han blev født på Korsica, hvortil hans danske forældre flyttede i håb om at det ville hjælpe på faderens astma. P.W.Budtz gjorde ellers først og fremmest i franske gummivarer (undtagen de unævnelige) og i særdeleshed dækfabrikatet Hutchinson, der trods det engelske navn var og er fransk. 

 

Fabrikkens ejerkort nævner ikke Glückstadt, men derimod at vognen blev købt af August Bagge. Det har formentlig været efter at Valdemar Glückstadt blev revet med i broderens krak med Landmandsbanken. Familien Glückstadt havde sommeradresser i Bagges hjemkommune, Søllerød, så de kan meget vel have kendt hinanden. Der er ikke noget chassisblad for 4ED, men ejerkortet oplyser at »Chassis retained for repairs 30. august 1926«. Jeg er ikke klar over om det nødvendigvis behøver at betyde at vognen er til reparation på fabrikken i England, men det er nok det sandsynlige, og det var i hvert fald mens Bagge ejede vognen. Se iøvrigt under 1004.
   August Bagge ville gerne køre meget hurtigt og skyndede tit mere på chauffør Fokdal end godt var. Det skete at betjenten i Holte havde taget opstilling neden for Geels Bakke, og når han skønnede at Bagge havde for megen fart på hjem faldt der en bøde, som Bagge betalte uden diskussion. En gang gik det rigtigt galt, det var nu ikke med en af Ghost'erne, men med LaSalle. Fokdal tabte vognen i Vintapper-svinget og Bagge blev slynget ud, men kom ikke noget alvorligt til.