Bilhistorisk Tidsskrift  101/1990     side  25

      
 

SED foran Marius Nielsens landsted Solgården i Strøby Egede.


   En lille krølle til sidst: Valdemar Glückstadt var medejer af firmaet Max Levig & Co., der først og fremmest var forsikringsagentur, men også indførte de første FIAT biler i Danmark. Firmaet eksisterer endnu.


5ED

Afleveret 28. september 1915 til Barkers, som satte en elegant limousine karrosse på. Ejerkortet har som dansk importør H.C. Christiansen, derpå uden datering H.N. Andersen og endelig pr. 28. februar 1927 skibsreder Marius Nielsen.
   Etatsråden har sikkert vanen tro kun haft vognen et års tid, og om Marius H. Nielsen har haft den endnu i 1927 er mere end tvivlsomt, for han skiftede også vogne hyppigt. Eftersøgningen af fotografier bragte meget andet spændende for en dag. Vi fandt Marius Nielsens datter Rigmor Clausen, 92 'ar dengang, i Virum, og en nevø i Jylland skaffede

 

familiealbummet fra Sverige. Enkelte billeder var hos en lidt fjernere slægtning i København. Men i albummet var Ghosten, fotograferet foran landstedet i Strøby syd for Køge. Byboligen lå i det mondæne Svanemøllekvarter, og Rigmor Clausen fortalte

 

mig, at der som regel var 3 biler i garagerne, en åben og en lukket plus en til sønnerne.
   Og i havnen havde rederen skiftende lystbåde i den helt store luksusklasse. En overgang et søsterskib til Christian X's Rita, men den skulle overgåes, og så