|
blev der bygget en stor motoryacht i
USA, og en af sønnerne sejlede den hjem over Atlanten. En af bådene hed
Ellen og havde tilhørt Landmandsbankens direktør Emil Glückstadt før
krakket. Marius Nielsen må have haft en anelse eller en særlig viden,
han fik flyttet sine penge til Handelsbanken dagen før Landmandsbanken
krakkede.
Det var meget store forhold. Men da
Rigmor Clausen som den sidste i sin generation sad alene tilbage, var de
fleste slægtninge meget langt borte og hendes daglige omgang bestod i en
årrække af familiens chauffør og hans kone.
Chaufføren Viggo Østergård blev
ansat af Marius Nielsen i 1914. Det er fristende at romantisere forholdet
mellem herskab og tjenestefolk, men i langt de fleste tilfælde har
chaufførerne kun været tjenestefolk, omend betroede i deres specielle
hverv. Så Viggo Østergård og hans kone hørte til de sjældne
undtagelser. Rigmor Clausen sad til sidst ved hans dødsleje, ja, han
udåndede i mine arme, fortalte hun mig.
Nu er de alle borte, men fotografierne
fortæller om Silver Ghost, Cadillac, Minerva, Lincoln. |
|
14RD
Motor nr. 82A. Leveret fra fabrikken 28.
februar 1915 til Berwick & Co., London N. Kunden er marineministeriet,
og ejerkortet oplyser, at det er et »Admiralty Chassis, Mark IV« med
forstærkede fjedre, der er tvillingehjul bagtil, mærkeligt nok
trådhjul. »Car used by Military on Home or Active Service, European War
1914/19«.
Der er ikke noget chassisblad, men
ejerkortet fortæller om et sæt stempelringe der er leveret til United
Baltic Co., altså ØK, og der er senere leveret reservedele til K.W.
Christensen.
Navnet Chr. Schmiegelow er skrevet på
kortet med en datering jeg læser som 1928. Det kan selvfølgelig også
være den vogn, nevøen Gordon mener havde været Lord Kitcheners.
H.N. Andersen ansatte Chr. Schmiegelow
i 1898 og fra 1909 til 35 var han i ØK's direktion. De biler, der står i
hans eller sønnen Arnes navn i Rolls-Royces arkiv, var formentlig
direktionsvogne, der ejedes af ØK |
|
10X
Motor nr. L 149. Nu gør vi for første
og eneste gang et tidsmæssigt hop. De forrige 4-5 vogne var leveret i
1915, denne og de næste adskillige er først udgået fra fabrikken i
1920, omend nogle af bestillingerne er afgivet i 1918 eller 19. Det er
igen en af H.N. Andersens.
Leveret 28. august 1920 til Barker's,
der byggede en limousine. Som kunde har ejerkortet »Olympia (Barker's
Stand)«, det kunne tyde på at chassiset har været udstillet på Motor
Show. Ved Claridge Motor Co.'s foranstaltning afskibet med SS Jutlandia
til København 6. maj 1921.
Men så kommer nogle af den slags
oplysninger, jeg må opgive at forklare. Ejerkortet har pr. oktober 1923
som ejer Sir John Brickwood, senere rettet til Lady Brickwood, pr. 28.
februar 1927 H.N. Andersen, Vennerslund, og pr. I. marts 1929 Major E.J.
Crowe, London.
Den opmærksomme læser vil bemærke at
10X er sendt med Jutlandia et år senere end den næste vogn, 501W, så
H.N. Andersen har formodentlig haft |
|