Bilhistorisk Tidsskrift  101/1990     side  27

      
 

 dem i den omvendte rækkefølge. Men jeg har valgt at holde mig til fabrikkens nummerering af chassiserne, der altså ikke er ensbetydende med den rækkefølge, vognene er gjort færdige i.


50TW

6-personers limousine med trådhjul. Motor nr. J 106. Køberen er H.N. Andersen. Afsendt med SS Jutlandia 5. juni 1920 fra London. Og chassisbladet har en morsom oplysning: Vi leverer 501V i stedet for 12TW (som nemlig aldrig blev bygget). Ejerkortet har dernæst pr. 14. juni 1926 K. Suenson, Amaliegade 42. Det var vort medlem Ebbe Suensons farbror Kay Suenson, der var anden generations direktør for Store Nordiske. Der er desværre ingen billeder af vognen i familien.

Tredje ejer, noteret 14. februar 1933: L. Christensen, Hotel Royal, Århus. Med tilføjelse London address 158 Fenchurch Street, E.C.3. Og det var ØK's London-adresse! Hvem L. Christensen i øvrigt var, ved jeg ikke.

 

 84CW

Motor nr. j 186. Bestilt til en Mrs. Scott, men hun dør åbenbart inden chassiset er bygget færdigt, og hendes bo sælger bestillingen videre til en Hugh Hope Nelson i London. Det er et meget skægt system, man kan se af chassisbladet, at bestillingen er gjort så tidligt som i september 1916, med en udbetaling på £50, derefter er der betalt £433:6:8 i

 

september 1919 og £983:2:4 i april 1920, samme dag som fabrikken leverede chassiset. Det var en ganske normal procedure. Chassiset »navngives« ved bestillingen, det er derfor man kan se vognene afleveret i en anden rækkefølge end stelnumrene angiver.

84CW med Odense-nummer.- M 8053.