Bilhistorisk Tidsskrift  101/1990     side  28

      
 

Der er uoverensstemmelse mellem ejerkort, som siger standard chassis, og chassisblad, som siger Alpine Eagle. Under alle omstændigheder får det en 6-personers Open Tourer karrosse hos Mulliner i Chiswick, med blank motorhjelm og pynteplader på trådhjulene. Som ejer pr. 28. februar 1927 har RR grosserer R. Larsen, Wessel & Vetts Udsalg i Odense. Hans enke har fortalt mig, at grosserer Larsen gjorde forretninger i England, og at han købte vognen på biludstillingen i London i 1921, året før de blev gift og den kom til Danmark i en kasse. Den havde mørkeblå lak og samme farve indtræk. Han havde samtidig en stor Renault. Ghost'en mener hun han beholdt ca. 8 år, senere havde de LaSalle, Buick, Ford V8 og Lincoln.
   Larsen drev Wessel & Vett (Magasin du Nord) i Odense 1926-32 og flyttede derpå til København.
   Fabrikkens ejerkort har i henhold til korrespondance The General Speedboas Co. i København som ejer pr. 24. juni 1931 - det benægtes af Raben-Levetzau - og pr. 12. september samme år som ejer grosserer C. Moresco i København - i følge korrespondance med Charles Bell. Det husker den nuværende

 

generation ikke, og den udelukker at Moresco skulle have fået motoren lagt i en båd. En oplysning om reparation af en karburator til 84CW er dateret marts 1932.
   Charles Bell havde bilværksted på Holger Danskeskesvej på Frederiksberg. Automobile Enginer kaldte han sig, og reklamerede i 1926 med 15 års erfaring og anerkendt af Rolls-Royce Ltd., Derby, England. Han havde autoriseret Chevrolet-værksted og påtog sig, som der stod i annoncen, alle reparationer til Rolls-Royce, Delage, Buick, og alle andre mærker undtagen Ford!

 2EE

Motor nr. L193. Barker Open 7-seater touring på Alpine Eagle chassis, Speed Model, med Dunlog trådhjul. Leveret 25. november 1920 til K.W. Christensen i København. Kunde: Tobaksfabrikant Søren Færch, Holstebro.
   I listen fra februar 1927 står R. Færch. Det er firmanavnet.
   Samme måned i 1920 som vognen blev leveret annoncerede Søren Færch efter ny chauffør. Hannibal Christensen i København reflekterede, og Lokalhistorisk

  Arkiv for Holstebro har Færchs breve til ham, alle håndskrevne. Det første lyder:
   »I Besiddelse af Deres paa min Annonce i Berlingske Tidende indlagte Billet mrkt. B.I 1886 beder jeg Dem sende mig Deres Portræt og opgive mig Deres Alder og hvornaar De har tænkt at gifte Dem.
   Hvor mange H.K. har Mercedes Motoren og er den ventilløs?
   Vognene her er en 2 Tons »Nash« Lastbil og en 80 H.K. ventilløs engelsk Daimler Turistvogn. Pladsen er let, idet der kun køres 3-4 Gange daglig til Stationen med Varer. Der køres en Del om Sommeren med Daimleren, men ikke meget om Vinteren.
   Der er en 3 Værelses Lejlighed med Køkken, Spisekammer, Loftsrum og Brændselskælder. Der er indlagt Elektricitet og Vand. Boligen er paa min Villaejendom ved Sønderpark, som De maaske har set.
   jeg har tænkt mig en Løn af 300 Kr. maanedlig + fri Bolig og elektrisk Lys. Med megen Agtelse
Søren Færch«





2EE i stærkt moderniseret udgave.