Bilhistorisk Tidsskrift  101/1990     side  30

      
 

 

 

Hannibal Christensen bos kanonfotografen.


   Hannibal Christensen iførte sig sin chaufføruniform og gik hen på Rådhuspladsen for at få taget et fotografi, han kunne sende Færch. Derpå skrev Færch til ham:
   »De bedes henvende Dem hos Skræder J. C. Schilder, St. Pederstræde 32 for at faa Liberiet tilpasset. De kan ogsaa der faa et Par Hansker (sic). H.C. Christiansen, Strandboulevard 2 har lovet at give Dem alle Oplysninger om »Daimler«. De bedes derfor sætte Dem nøje ind i Vognen og dens Behandling (især det elektriske Anlæg) hos ham.«
   Senere skriver Færch til Hannibal Christensen, at han ikke behøver at møde i stillingen før 3. januar (1921), derefter kan han hente Daimleren, der står i Århus. Stadig ikke et ord om Rolls-Royce.
   Også med hjælp af Lokalhistorisk Arkiv er det lykkedes at finde fotografier hos familien af Færchs Rolls-Royce. Det ligner ikke meget en 1920 Ghost med touring-karrosse, den er på det tidspunkt blevet moderniseret og blevet til en limousine, med Phantom I kanttrådsfælge. 

 

Men Ghost er Ø704, det afsløres af det fastsiddende håndsving med læderstrop, køler uden lameller og olietank bag reservehjulet. Karrosseriet kan meget vel være dansk og er meget vellykket, selv om torpedoen nok var blevet pænere hvis vindspejlet havde været lidt dybere.

 37EE

Motor nr. L216. Barker Landaulette med trådhjul, leveret 20. oktober 1920 til J. Madsen-Mygdal, Managing Director, East Asiatic Co. Ltd., 158 Fenchurch Street, endnu en gang ØK's London-kontor.
   14. januar 1928 noterer fabrikken at vognen siden december 1924 har været ejet af Helle Grevinde Krag-Juel-Vind-Frijs, Halsted, Aunede (byadresse Skt. Annæ Plads 5, København). Med henvisning til et brev af 30. august 1928 noteres derpå som ejer Th. Gjerstrup, Rysensteensgade 5. Han var ingeniør og fabrikant. En af mine kilder husker at han havde en stor, hvid RR cabriolet. Det kan have været 37EE i ombygget form, men det kan selvfølgelig også have væreten anden RR. Det er