Bilhistorisk Tidsskrift  101/1990     side  33

      
 

I 1969 købte BP vognen, i den hensigt at iklæde den et tidstypisk karrosseri. Forbilledet blev en Barker Open Tourer fra 1924, og selve karetmager-arbejdet blev udført hos Wilkinson & Son, Ltd. i Derby. Ved ombygningen til cabriolet var køleren blevet forandret og flyttet ca. 10 cm frem, ratstammens hældning var ændret, rattet udskiftet osv. På et tidspunkt var også alle kobberrørene i motorrummet blevet forkromet. Det blev afforkromet. De originale skærmstivere var forlænget, men kunne forholdsvis let føres tilbage. Køleren blev bygget op på det originale legeme og kappen omhyggeligt kopieret i nysølv. En manglende håndsvingskonsol blev genskabt og i England fandt man et rigtigt rat og et sæt klokkelygter. Hjulene fik den gamle højde og ny vulstfælge, motoren blev hovedrepareret. Da den var åbnet kunne det ses at den havde været boret før. Det hele tog nogle år.
   Da Vagn Jensen overtog vognen havde hjulene koniske plader, men de blev






39EE i sin tredje skikkelse, dengang mørkegrøn. Nu er den malet i Q8's farver

 

 fjernet fordi Vagn Jensen ikke syntes de klædte den. Han skrev i DVK's årsberetning 1955-56 om en tur Stockholm-retur, i alt 1.600 km. Benzinforbruget blev 3201, d.vs. 5 km pr. liter. Over 500 km fra Stockholm til Gøteborg holdt den en gennemsnitsfart af 62 km/t. Maksimalhastigheden nærmede sig 110 km/t, og på et 50 km langt stykke

 

vej, tildels grusvej, blev noteret en gennemsnitsfart af 85 km/t. Vagn Jensen skrev, at bilen rigtig kom til sin ret som rejsevogn, men at den næsten seks meter lange RR også var en let sag at manøvrere i den sværeste bytrafik. Den kunne sættes i gang i fjerde gear på vandret vej, og man skulle sjældent skifte gear.