Bilhistorisk Tidsskrift 101/1990 side 34 |
Det dansk byggede cabriolet-karrosseri
er bevaret og ejes af Morten Frost, der håber at finde en undervogn med
passende mål.
119EE Motor nr. M37. Barker landaulette,
mørkeblå med sorte skærme, trådhjul, gråt klædes indtræk, sort
læder foran. Kunde i følge ejerkortet East Asiatic Co.! Men leveret til
en Thomas eller Thomson Aikman Jun., 1, East India Avenue, London E.C.3.
Med henvisning til brev af 24. november 1926 har ejerkortet derpå Julius
A. Christensen, Holmens Kanal 5 i København. |
63PE
Motor nummer M 185. Karrosseri fra
Barker, ejerkortet siger landaulet, chassisbladet limousine. Og der er
flere uoverensstemmelser, forklaringen er, at vognen først har været
tiltænkt én kunde og senere er leveret til en anden. Ejerkortet har som
kunde Madame de Charry fra Odessa, Rusland, med vognen leveret i Paris i
slutningen af 1920. Chassisbladet har som køber H.H. Hasselbalch,
Kejsergade 2 i København, og fortæller at vognen blev leveret til
Barkers 28. maj 1921 »By RR Driver« og I. november samme år til
speditøren Claridge Holt for at blive sendt til København med SS
Phoenix, der sejlede 15. november. |
vognen nu ejes af Erik Hasselbalchs
enke, Kristianiagade 3. Motor nr. M215. Standard chassis,
trådhjul, poleret motorhjelm. Ejerkort og chassisblad fortæller
samstemmende, at det først var meningen, Connaught skulle bygge en
limousine, men at Connaught returnerede chassis-tegningen, der i stedet
blev sendt til Million Guiet, som lavede en torpedo. Men begge dokumenter
oplyser, at ejeren havde to karrosserier, og chassiset blev leveret med
affjedring til en torpedo, men med et sæt reservefjedre til limousine. |