Bilhistorisk Tidsskrift  101/1990     side  34

      
   Det dansk byggede cabriolet-karrosseri er bevaret og ejes af Morten Frost, der håber at finde en undervogn med passende mål.

119EE

Motor nr. M37. Barker landaulette, mørkeblå med sorte skærme, trådhjul, gråt klædes indtræk, sort læder foran. Kunde i følge ejerkortet East Asiatic Co.! Men leveret til en Thomas eller Thomson Aikman Jun., 1, East India Avenue, London E.C.3. Med henvisning til brev af 24. november 1926 har ejerkortet derpå Julius A. Christensen, Holmens Kanal 5 i København.
   Adressen var Det Forenede Kul- og Kokskompagnis hovedkontor, og Julius A. Christensen var meldirektør og så vidt jeg forstår leder af afdelingen i Århus.
   Det er mærkeligt nok ikke lykkedes at få kontakt med familien, men Eric Forrest har fortalt mig, at »Kul-Christensen« havde sommerhus i Lønstrup og at vognen engang blev overrasket af tidevandet på stranden og stod i Vesterhavet til det var ebbe igen. Hvor- I den kunne køres bort som om intetvar hændt.

   63PE

Motor nummer M 185. Karrosseri fra Barker, ejerkortet siger landaulet, chassisbladet limousine. Og der er flere uoverensstemmelser, forklaringen er, at vognen først har været tiltænkt én kunde og senere er leveret til en anden. Ejerkortet har som kunde Madame de Charry fra Odessa, Rusland, med vognen leveret i Paris i slutningen af 1920. Chassisbladet har som køber H.H. Hasselbalch, Kejsergade 2 i København, og fortæller at vognen blev leveret til Barkers 28. maj 1921 »By RR Driver« og I. november samme år til speditøren Claridge Holt for at blive sendt til København med SS Phoenix, der sejlede 15. november.
   Det er de løjerligste ting, der står noteret. Mellem oplysninger om, at vognen leveres med Goodyear dæk (vi kommer raden rundt i dækfabrikater) på Dunlog trådhjul, og med Elliott speedometer, Smith ur og Lucas lygter får man at vide at der er monteret lås på motorhjelmen - selv om køberen faktisk ikke har bestilt det!
   Til RR-inspektørens besøg i København oplyser K.W. Christensen, at

 

vognen nu ejes af Erik Hasselbalchs enke, Kristianiagade 3.
   Fabrikkens sidste notat om 63PE er, at cylindre, kobling og karburator er modtaget til reparation i 1937, men ikke hvem der ejer vognen på det tidspunkt.

 31YE

Motor nr. M215. Standard chassis, trådhjul, poleret motorhjelm. Ejerkort og chassisblad fortæller samstemmende, at det først var meningen, Connaught skulle bygge en limousine, men at Connaught returnerede chassis-tegningen, der i stedet blev sendt til Million Guiet, som lavede en torpedo. Men begge dokumenter oplyser, at ejeren havde to karrosserier, og chassiset blev leveret med affjedring til en torpedo, men med et sæt reservefjedre til limousine.
   Det er eneste gang, arkivet oplyser om to karrosserier til et chassis, selv om vi på anden vis ved, at det forekom. Men jeg tvivler på, at nogen af ejerne skiftede affjedring forår og efterår.
  Chassiset afskibes 11. december 1920 med SS Maidstone fra Folkestone til Calais. Vognen er bestilt af K.W.