Bilhistorisk Tidsskrift  101/1990     side  37

      
  35TE




Motor nr. N371. Barker 7-personers torpedo med trådhjul på Speed chassis. Gul. Afskibet 18. juni 1921 fra London med SS Beira til K.W. Christensen. Kunden var Anna Sophie Mønsted, enke efter margarinefabrikant Otto Mønsted, der var død i 1916.
   Otto Mønsteds løbebane skal jeg gøre meget kort - han var først kommis i Roskilde og København, og etablerede sig paradoksalt nok i 1865 i Århus som smørgrosserer. Sammen med sin senere svigerfar Hans Broge bidrog han stærkt til en vækstperiode i Århus, og til at højne kvaliteten af dansk smør. Men i 1883 begyndte Mønsted at fremstille »kunstsmør«, og det var så begyndelsen til OMA margarinen og hvad deraf fulgte. Det var først nogle år efter Mønsteds død at hovedvirksomheden flyttede til København, men inden han døde havde Mønsted sammen med sin kone - de var barnløse - lagt grunden til

Otto Mønsteds Fond. Da den begyndte sit virke i 1934, året efter at også Anna Mønsted var død, havde den en formue på 23 millioner kroner efter arveafgift. Fondens formål var at udvikle Danmarks handel og industri.
   Men Anna syntes også, hun skulle have glæde af sin ensomme velstand. Så da hun først havde købt en åben RR måtte hun også have en lukket. Det var 38SG, som omtales senere.
   I garagerne på adressen Kristianiagade 5 på Østerbro (nuværende sovjetiske ambassade) blev de to Ghost'er puslet af chauffør Heinrich August Depping, som med famile fulgte med når residensen om sommeren forlagdes til Marienlysts nabolag nord for Helsingør. De mere alvorlige reparationer staben på 35 håndværkere på Otto Mønsteds fabrik på Amager sig som regel af. Som da en af Ghost'erne havde haft et ublidt møde med noget der ikke ville flytte sig. En forskærm blev rettet op og lakeret udelukkende med egen ekspertise, og mekaniker Albin Villy Jensen fortalte mig, at han fik en dusør på 800 kroner af fru Mønsted for sin lod i den vellykkede reparation. Det var en formue dengang. Albin Jensen kom til Otto Mønsted som mekaniker

fra Taxamotor i 1920, samme år som han fyldte 20, og værkstederne var endnu ikke bygget færdig. Senere havde de en kapacitet så da firmaet engang købte 18 chassiser, kunne det selv bygge varevognskarrosserier på. Hovedreparationer udførte man selv, støbte lejer, alt. Indtil nyere tid, da man kunne få ombytningsmotorer. En knækket bagfjeder på en varevogn blev udskiftet på stedet, om det så var på Strøget i København. Albin var en opfindsom sjæl, ofte måtte mekanikerne rykke ud for at slæbe en vogn hjem, og det var ikke rart med en mere eller mindre tung vare- eller lastbil bagefter i et reb. Så lavede Albin en trækstang med en fjeder. Han fandt også på et smøresystem til kædetrækket på lastbilerne.
   Både Albin Jensen og Deppings søn mener at Anna Mønsted havde begge Ghost'erne til sin død som 82-årig i 1933. Chauffør Depping fik den åbne tilbudt, men ville ikke binde an med den. Han blev i firmaet, først som salgschauffør i Sorø, senere kom han tilbage til København. Albin Jensen var, da jeg talte med ham i 1988 og han var næsten 88 'ar, stadig virksom i Otto Mønsteds Fond, hvor han tog sig af den daglige postbesørgelse.