Bilhistorisk Tidsskrift  101/1990     side  41

      
 

 

 
 

brugt til en anden bil (der ikke mere er i landet). Kølerfigur, de fleste instrumenter, karburatordele, spole, motorluftpumpe til benzin, termostat, forlygteholdere, parkeringslygter, Klaxon horn og meget, meget andet manglede. Så nu gik jagten på disse dele overalt i verden. Rattet fandt jeg i Kapstaden, mange dele i Australien og resten i England. Motoren blev hovedrepareret, benzintanken, der var utæt som en si, svejset. Gearkasse og bagtøj var perfekte, så efter at jeg fandt den rigtige

Stadier under opbygningen bos Sachmann,

 

type hjul, som jeg egrede om, var chassiset færdigt. Men jeg vidste ikke, hvordan bilen skulle se ud. Jeg tog til de årlige Rolls Royce konkurrencer i England og fotograferede detaljer og lavede papmodeller (skabeloner) af skærme.
   Men redningen kom, da »den gamle redaktør« (Ole Riisager) en aften ringede og fortalte, at han lige havde købt »Damernes Noteringskalender 1923«, hvori 10 fine damer præsenterede deres nye biler, heriblandt fru Grethe Glad. Billedet blev forstørret, og jeg gik igang med at tegne, første 1:10 og derefter længde og tværsnit i fuld størrel-

 

 

Et eksempel på den detaillerede dokumentation under vognens fremstillin,a.