Bilhistorisk Tidsskrift  101/1990     side  46

      
 

 

også et lukket karrosseri. Bang købte den af Ole Olsen ca. 1915 og havde den til 1920-22.
   Ole Olsen havde senere en Locomobile, men i trediverne holdt han sig til Chevrolet, som blev skiftet ud en gang om året.

   Kampmanns Ghost.

Chr. Kamp-
manns Ghost

Igen en af de vogne vi ikke finder i Tybjergs liste, og en meget tidlig. Billedet viser en 1910-11 limousine, eller måske landaulet. Chr. J. Kampmann kaldte sig grosserer, men det drejede sig om firmaet Kampmann og Herskind, kul og koks, og Kampmann ejede også herregården Palstrup ved Rødkærsbro, og han havde adskillige tillidshverv, var medlem af Frederiksberg kommunal-bestyrelse, af Københavns havnebestyrelse, Grosserer-Societets komité og Nationalbankens repræsentantskab. I parentes bemærket var sønnen Per medstifter af entreprenørfirmaet Kampsax.
   Fotografiet er det eneste, familien har kunnet finde, og skal være fra ca 1916. Ghosten var indregistreret under


   Alexander Foss' Ghost, fra filmen i 1921.

 

K 412 og afløstes først i 1927 af en 7-personers Chrysler Imperial.
   Om vognen kan jeg ellers ikke andet end det rygte at en datter omkring 1914 kørte den i voldgraven omkring Palstrup. Men den blev altså halet op igen.

Alexander
     Foss' Ghost

Min far døde i 1980, men allerede før det arbejdede jeg med indsamlingen af materiale om de danske Ghoster, og far kunne huske at hans fars chef Alexander Foss havde en. Foss var en af de tre seniorchefer hos F.L. Smidth.
   En henvendelse til familien i sommeren 1989 bekræftede det. Der var ingen Ghoster i familiealbummet,men på en smalfilm fra 1921, og datteren Sigrid og Svigersønnen Børge Matthissen kunne huske, at Alexander Foss købte vognen brugt i England i 1917. Smalfilmen viser en limousine med træhjul og lav og vandret motorhjelm, altså en ret tidlig vogn.
   Foss rejste under krigen meget og forhandlede på Danmarks vegne i Tysk-