|
se, som han flyttede til i sit otium, og
jeg har ikke kunnet finde nogen af hans gamle medarbejdere til at
verificere historien.
Artiklerne om Rolls-Royce har fremkaldt flere venlige breve fra mennesker,
der erindrer nogle af vognene eller andre Rolls-Roycer i dansk eje. For de
sidstes vedkommende er det sommetider svært at tidsfæste erindringerne
og bedømme, hvilke modeller, der har været tale om, men da der oftest er
sat ejernavn på beskrivelserne, vil det muligvis efterhånden føre til
noget.
En af kilderne omtaler en af Musse
Scheels som »den besynderlige rokokkoudgave med et sæde til fire
personer, vist nok bygget efter ejerens eget udkast på Dansk
Karosseri-Fabrik i Drejø-gade«. Det blev senere uddybet som hvid eller
flødefarvet med lukket førersæde med plads til tre passagerer foruden
chafføren og et stort magasin, altså ikke sæde, bagtil i en åben
afdeling. Vistnok den vogn, hun hyppigst benyttede
sig af.
Jeg må indrømme at jeg først troede,
det drejede sig om den brede Hispano-Suiza, Musse Scheel vitterligt fik
bygget på DKF, men den var temmelig sikkert rød. |
|
Og førersædet var ikke overdækket, den var helt åben.
Vort medlem Henning Jespersen i Roskilde husker at der inden for de første
ca. 10 år efter krigen på en gang var to RR på auktion i Odense. Den ene
var en messing-vogn, og de blev solgt for ca. 3.000 kroner stykket.
Egon Madsen mener at familiefirmaet The Motor Shop mens det endnu lå i
Strandgade på Christianshavn hugge en Ghost op og at den havde tilhørt en
direktør i Bladkompagniet.
Så sent som for en halv snesår siden fandt Jens Pilø flere Ghost-dele hos
en hugger på Sjælland. Delene er med numre, men det ville kræve for lang
tid ved hjælp af arkivkortene at konstatere, hvilken vogn de stammer fra.
Uffe Mortensen har gennemgået rubrikannoncerne i adskillige årss Søndags
Berlingeren og fundet en del annoncer for brugte Ghost'er. Men bortset fra
den før omtalte, hvor Kaffe-Petersen annoncerer sin egen vogn til salg, kan
vognene sjældent identificeres. Det er K.W. Christensen, andre
|
|
bilfirmaer, eller advokater, der
annoncerer, eller der står kun et telefonnummer, som sikkert oftest også
har været fra et bilfirma. Men nogle af annoncerne vil jeg citere:
Der er fx 20/7 1928 hos K.W Christensen
en 1922 7-personers limousi-
Ghost'en til højre er fotograferet ved H.C. Christiansens virksomhed lige
ved hjørnet af Langelinjebroen og Strandboulevarden (Østbanegade fortsatte
vist nok ikke nordpå endnu). Den kunne godt se dansk ud i linjerne, og jeg
vil ikke udelukke, at det er en åben vogn, der har fået bygget en top på.
Den ligner ikke nogen af de andre, vi har bragt billeder af. Hjulpladerne
som dem på 2349, men navene er anderledes. Det ser ud som en meget sen
årgang Ghost, trods de åbne sider ved førersædet Men det kunne måske
tyde på, at det var en luksus-hyrevogn.
Det er Uffe Mortensen, som under sin utrættelige søgen efter bilhistorisk
materiale har fundet billedet, og desuden har konstateret at det ikke var
eneste gang, vogne blev fotograferet det sted. Billedet af Ghost'en er
formentlig taget fordi den har været til salg som brugt.
|
|