Bilhistorisk Tidsskrift  102/1990     side  4

      
 

se, som han flyttede til i sit otium, og jeg har ikke kunnet finde nogen af hans gamle medarbejdere til at verificere historien.

Artiklerne om Rolls-Royce har fremkaldt flere venlige breve fra mennesker, der erindrer nogle af vognene eller andre Rolls-Roycer i dansk eje. For de sidstes vedkommende er det sommetider svært at tidsfæste erindringerne og bedømme, hvilke modeller, der har været tale om, men da der oftest er sat ejernavn på beskrivelserne, vil det muligvis efterhånden føre til noget.
   En af kilderne omtaler en af Musse Scheels som »den besynderlige rokokkoudgave med et sæde til fire personer, vist nok bygget efter ejerens eget udkast på Dansk Karosseri-Fabrik i Drejø-gade«. Det blev senere uddybet som hvid eller flødefarvet med lukket førersæde med plads til tre passagerer foruden chafføren og et stort magasin, altså ikke sæde, bagtil i en åben afdeling. Vistnok den vogn, hun hyppigst benyttede sig af.
   Jeg må indrømme at jeg først troede, det drejede sig om den brede Hispano-Suiza, Musse Scheel vitterligt fik bygget på DKF, men den var temmelig sikkert rød.

Og førersædet var ikke overdækket, den var helt åben.

Vort medlem Henning Jespersen i Roskilde husker at der inden for de første ca. 10 år efter krigen på en gang var to RR på auktion i Odense. Den ene var en messing-vogn, og de blev solgt for ca. 3.000 kroner stykket.

Egon Madsen mener at familiefirmaet The Motor Shop mens det endnu lå i Strandgade på Christianshavn hugge en Ghost op og at den havde tilhørt en direktør i Bladkompagniet.

Så sent som for en halv snesår siden fandt Jens Pilø flere Ghost-dele hos en hugger på Sjælland. Delene er med numre, men det ville kræve for lang tid ved hjælp af arkivkortene at konstatere, hvilken vogn de stammer fra.

Uffe Mortensen har gennemgået rubrikannoncerne i adskillige årss Søndags Berlingeren og fundet en del annoncer for brugte Ghost'er. Men bortset fra den før omtalte, hvor Kaffe-Petersen annoncerer sin egen vogn til salg, kan vognene sjældent identificeres. Det er K.W. Christensen, andre 

bilfirmaer, eller advokater, der annoncerer, eller der står kun et telefonnummer, som sikkert oftest også har været fra et bilfirma. Men nogle af annoncerne vil jeg citere:
   Der er fx 20/7 1928 hos K.W Christensen en 1922 7-personers limousi-

Ghost'en til højre er fotograferet ved H.C. Christiansens virksomhed lige ved hjørnet af Langelinjebroen og Strandboulevarden (Østbanegade fortsatte vist nok ikke nordpå endnu). Den kunne godt se dansk ud i linjerne, og jeg vil ikke udelukke, at det er en åben vogn, der har fået bygget en top på. Den ligner ikke nogen af de andre, vi har bragt billeder af. Hjulpladerne som dem på 2349, men navene er anderledes. Det ser ud som en meget sen årgang Ghost, trods de åbne sider ved førersædet Men det kunne måske tyde på, at det var en luksus-hyrevogn.

Det er Uffe Mortensen, som under sin utrættelige søgen efter bilhistorisk materiale har fundet billedet, og desuden har konstateret at det ikke var eneste gang, vogne blev fotograferet det sted. Billedet af Ghost'en er formentlig taget fordi den har været til salg som brugt.