Bilhistorisk Tidsskrift  102/1990     side  6

      
 

ne, kørt 22.000 km. Alt udstyr, dobbelt reservehjul, bagagekuffert. Passet af dygtig chauffør.

   Eller 3/8 1925 en 5-personers åben, gået 80.000 km, lige efterset på fabrikken
. Med henvendelse i Magasins garage så det er sikkert en af Schiblers, men nærmere kommer vi ikke.

   I en tidlig udgave af Meddelelser til DVK's Medlemmer, vist nok fra oktober 1956, oplyser Ry Andersen, at en RR 1918 ca. 3 år tidligere blev solgt i Herning til en amerikansk køber for $1.200.

   I KDAK's arkiver kan jeg se at købmand Maryat Johansen i Horsens opgav at have en RR, indregistreret under X 800, da han meldte sig ind 9. juli 1926. Men jeg har ikke kunnet komme længere med den foreløbig, selv om købmanden og hans forretning er beskrevet i et bind af Danske Byer og deres Mænd. Måske kan lokale DVK-medlemmer bidrage?

    Kan nogen sige noget om en RR med indregistreringen S 1000 og negerchauffør? Model uvis, måske dog nyere

 

end Ghost. Det samme gælder nok hovedparten af de Rolls'er jeg ellers har beretninger om, og de spor vil jeg vente med at arbejde med. Men er der nogen på Hjørringkanten, som ved noget om en RR ejet af en mand ved navn Vanggård fra firmaet Pape? Og er der nogen som har kendt en motorbådsmand i Københavns Nordhavn ved navn Rinok, måske Rieneck?

   Inden jeg går videre med nogle moderniseringer vil jeg rekapitulere: Vi er nu oppe på 41 chassisnumre. Mindst 10 af vognene har været ejet af H.N. Andersen eller ØK eller en af rederiets andre direktører. Og regner vi med at Ole Olsens, Christian Kampmanna og Alexander Foss' vogne ikke er identiske med nogen af dem vi har chassisnumre på, er det et minimum af 44 dansk ejede Silver Ghost'er på dansk jord. Dertil kommer nogle udenlandsk registrerede. Dem kommer vi til om lidt. Ikke mere statistik.






 

En
    doktorvogn

Doktorvogn, Doktorwagon, man brugte ordet i begyndelsen af århundredet om en let, topersoners, åben vogn, der kunne komme rundt overalt. Så da læge Hans Baltzer Christensen i Ålborg midt i 1920'rne faldt for en Silver Ghost, var det ikke netop indbegrebet af en doktorvogn. Og dog, så vidt man kan se på billedet og forstå på dem der husker vognen, var den faktisk topersoners.
   Det foregik på den måde, at doktoren i en alder af et halvt hundrede år tog det i enhver henseende usædvanlige skridt at købe en brugt Ghost, skønt

U to gange 57, doktorens Ghost fra Ålborg. Det er Baltzer-Christensen med butterfly som altid, sammen med to lægekolleger. Det er som om toppen på vognen er lidt primitivt betrukket med noget vandtæt af en eller anden slags, måske skind. Foruden KDAK-mærket i kølerproppen sidder der et engelsk klubmærke foran køleren.