Bilhistorisk Tidsskrift  102/1990     side  8

      
 

 

 

bilforhandler Dindler, der stod bi ved forhandlingerne med den, muligvis udenbys, sælger på Hotel Phønix, frarådede det, og fru Polly Baltzer Christensen syntes, prisen var for høj for det gamle skidt. Men doktoren fortrød ikke, og han beholdt vognen til sin død i 1936.
   Det skal dog siges at han ved siden af den store vogn havde skiftende årgange af Austin Seven, der var noget nemmere at komme omkring med i de mere snævre gader. Begge vogne holdt i den garage, doktoren allerede i september 1913 søgte kommunen om tilladelse til at indrette. Hans håndskrevne ansøgning lød:
   »Undertegnede tillader sig herved at ansøge om Tilladelse til de paa medfølgende Tegninger skitserede Forandringer





I Baltzer-Christensens »bilhus« boede Ghost'en sammen med en Austin Seven. Med lidt god vilje kan man se lidt af Rolls-Roycen til venstre i billedet.

 

paa min Ejendom Hj. af Grønnegade og Jernbanegade: nemlig Nedrivn. af et WC og Pissoir og paa denne Plads at opføre et Bilhus. Det paa Tegningen ved siden af Bilhuset skitserede skal være en muret, i jorden nedgravet Beholder med Jernlaag til Bensinopbevaring.«
   Ghost'en var et tidligt eksemplar, med messingkøler, trådhjul og et coupé-karrosseri vist nok betrukket med læder foroven, som en falsk cabriolet. Vognen var nærmest kanongrå. Igen er det umuligt at sige om vognen er identisk med en af de tidligere omtalte -karrosseriet kan udmærket være dansk.
   Et af mine øjenvidner i Ålborg husker at den ikke havde selvstarter da doktoren fik den, og at mekaniker Dindler fornyede en bagaksel, hvad fabrikken skal have beklaget blev nødvendigt.
   Hvad blev der af doktorens Ghost? Måske blev den i Ålborg. Det samme lokale øjenvidne husker at på en auktion i begyndelsen af 1950'erne fik en vogn, der meget vel kan have været den, hammerslag ved 600 kroner. I dag havde den indbragt det tusinddobbelte.