|
|
|
bilforhandler Dindler, der stod bi ved
forhandlingerne med den, muligvis udenbys, sælger på Hotel Phønix, frarådede det, og fru Polly Baltzer Christensen syntes, prisen
var for høj for det gamle skidt. Men doktoren fortrød ikke, og han
beholdt vognen til sin død i 1936.
Det skal dog siges at han ved siden af
den store vogn havde skiftende årgange af Austin Seven, der var noget
nemmere at komme omkring med i de mere snævre gader. Begge vogne holdt i
den garage, doktoren allerede i september 1913 søgte kommunen om
tilladelse til at indrette. Hans håndskrevne ansøgning lød:
»Undertegnede tillader sig herved at
ansøge om Tilladelse til de paa medfølgende Tegninger skitserede
Forandringer
I Baltzer-Christensens »bilhus« boede
Ghost'en sammen med en Austin Seven. Med lidt god vilje kan man se lidt
af Rolls-Roycen til venstre i billedet.
|
|
paa min Ejendom Hj. af Grønnegade
og Jernbanegade: nemlig Nedrivn. af et WC og Pissoir og paa denne Plads at
opføre et Bilhus. Det paa Tegningen ved siden af Bilhuset skitserede
skal være en muret, i jorden nedgravet Beholder med Jernlaag til
Bensinopbevaring.«
Ghost'en var et tidligt eksemplar, med
messingkøler, trådhjul og et coupé-karrosseri vist nok betrukket med
læder foroven, som en falsk cabriolet. Vognen var nærmest kanongrå.
Igen er det umuligt at sige om vognen er identisk med en af de tidligere
omtalte -karrosseriet kan udmærket være dansk.
Et af mine øjenvidner i Ålborg husker
at den ikke havde selvstarter da doktoren fik den, og at mekaniker Dindler
fornyede en bagaksel, hvad fabrikken skal have beklaget blev nødvendigt.
Hvad blev der af doktorens Ghost?
Måske blev den i Ålborg. Det samme lokale øjenvidne husker at på en
auktion i begyndelsen af 1950'erne fik en vogn, der meget vel kan have
været den, hammerslag ved 600 kroner. I dag havde den indbragt det
tusinddobbelte. |
|