Bilhistorisk Tidsskrift  102/1990     side  13

      
  Randers
Karosseri-
             fabrik

  

En gang midt i 1930'erne kom en vognmand fra Vejen til Randers og bad I. C. Hansen, Randers Karosserifabrik (forbigående også kaldet Jydsk Karosseri-fabrik), om at modernisere en RollsRoyce.
   Nu havde I. C. Hansen særlig erfaring med Buick, som han i mange tilfælde havde lavet ambulancer af, og det er måske grunden til at han udførte moderniseringen ved hjælp af en Buick 1928 limousine. Fra og med vindspejl og bagud er det Buick karrossen og fra torpedo og frem er det Hansens egen

Den moderniserede Ghost med Buick karrosseriet, fotograferet uden for Randers (Jydsk) Karosserifabrik. Bemærk at der kun er 10 eger i forhjulene, det sædvanlige var 12. Billedet er fra Randers Lokalhistoriake Arkiv.

  frembringelse med hævet motorhjelm og køler. At det var en Ghost er der ingen tvivl om, den havde træ-artilleri-hjul, omend af den nedsavede type med ballongummi. Hvad det var for en af vognene står hen i det uvisse, rygtevis stammede den fra Thisted, og det er der måske nogen som kan forske videre i.

Brdr. Wessel

Fem brødre Wessel var nevøer af den ene af Magasin du Nords grundlæggere, Th. Wessel, og fætre til August Bagges kone Holga: Harry, Pedro, Fred, Tito (Tido?) og William (Willie). Når jeg nævner dem er det fordi de fleste, måske dem alle, kørte RR. Det gjorde også søsteren Alice Shaw.
   I hvert fald William og Fred havde engelsk statsborgerskab, de var i Royal Air Force under Første Verdenskrig. Harry var chilensk gesandt i København, minister kaldte man det.
   Det var en meget international flok og man tør vel kalde brødrene for playboys eller jet set. Tito var gudfar til August og Holga Bagges længst levende søn, Niels, og både fra ham og andre

 

har jeg oplysningen om at Tito havde en rød, åben RR. Niels Bagge havde et fotografi af den, men nåede ikke at sende mig det inden han desværre for nylig gik bort i en alder af 81 år i Californien, hvor han havde boet i over et halvt århundrede.
   De fleste af Wessel-brødrenes RollsRoycer har formentlig været senere modeller, men jeg har i hvert fald billeder af to Ghost'er som må have tilhørt William og en der sikkert har været Titos.
   Harry Wessel, den chilenske minister, købte en lyseblå RR på en udstilling i Forum, det må også have været en Phantom I.

Diplomat-
               vogne

Det var næppe statskassen der betalte at enkelte af Danmarks diplomatiske repræsentanter i udlandet kørte RollsRoyce.
   Danmarks gesandt i Warszawa, minister N. P. Arnstedt, kørte RR, og det har formentlig været en Ghost, for da