Bilhistorisk Tidsskrift  104/1990     side  3

      
  Dania Motorcyklen

Af Poul Jørss
  

 
 

Ib Krøyer Christensen var i begyndelsen af trediverne en af de virkelig gode motorkørere i Danmark; han kørte det meget racerprægede mærke Britisk Excelsior, og det gav nogle virkelig flotte sejre. I 1931 blev han nr. 3 i klasse B, 350 cc, på Saxtorp Banen i Sverige.
I 1932 blev han nr. 1 i klasse A, 250 cc på  Saxtorp, det var selvfølgelig en sejr der virkelig stod gny om. Disse T.T. fester på Saxtorp samlede et helt fantastisk stort publikum fra hele Nord-


På Saxtorp Banen var det den daværende svenske kronprins, der i 1932 laurbærkransede Krøyer Christensen og udbragte et leve for ham. Til venstre forrest Kai Otting motorsportsmand, organisator, tegner og journalist. Han var med som Krøyer Christensens sekundant, foruden at han dækkede begivenheden for de berlingske aviser

 

europa, omkring 150.000 tilskuer, så det at have vundet en klassesejr på Saxtorp Banen var noget der virkelig gik ind i publikums bevidsthed. Selvfølgelig var han ikke nogen begynder, erfaringen havde han fra alle de store danske landevejsløb sidst i tyverne og lige i starten af trediverne, hvor han havde hjemført mange præmier.
   I januar 1933 overtog han »Motor Carlsens« værksted« i Omøgade 24, København Ø. og fik et forhandleragentur, intet mindre end M.G. agenturet, og begyndte så at forhandle M.G. sportsvogne her i Danmark. Som værkfører havde han værkfører Christensen. På værkstedet blev ikke kun repareret M.G., men alle mulige bilmarker og motorcykler. Som prokurist, altså leder af salg og kontor, havde han den kendte Holger Sønderup, som havde arbejdet og kørt for Reinhardt i adskillige år, og bragt utallige sejre hjem på

 

især AJS. Formentlig er Holger Sønderup den bedste solo-orienterings motorcykelkører der har været i Danmark, jeg har kendt hans broder Hertel som også var en meget fin motormand. Desværre kom Holger Sønderup i vejen for tyskerne under krigen, så de henrettede ham.
   Ib Krøyer Christensen var rimeligt tilfreds med sin M.G. import, men desværre var der den fejl, at salgstallene var små, så små at der måtte andet til. 
   Så han begyndte at importere Brough Superior, på den tid og vel også i dag »Motorcyklernes Rolls-Royce«. Det var da også noget af det fineste maskineri der kunne opdrives, med de fine store J.A.P. motorer, V2 680-1.100 ccm. Men priserne var ikke konkurrencedygtige.
   I marts 1935 udstillede Ib Krøyer Christensen Brough Superior i Industri bygningen på Vesterbrogade i Kø-