|
Ib Krøyer Christensen var i begyndelsen
af trediverne en af de virkelig gode motorkørere i Danmark; han kørte
det meget racerprægede mærke Britisk Excelsior, og det gav nogle
virkelig flotte sejre. I 1931 blev han nr. 3 i klasse B, 350 cc, på
Saxtorp Banen i Sverige.
I 1932 blev han nr. 1 i klasse A, 250 cc på Saxtorp, det var
selvfølgelig en sejr der virkelig stod gny om. Disse T.T. fester på
Saxtorp samlede et helt fantastisk stort publikum fra hele Nord-
På Saxtorp Banen var det den daværende svenske kronprins, der i 1932
laurbærkransede Krøyer Christensen og udbragte et leve for ham. Til
venstre forrest Kai Otting motorsportsmand, organisator, tegner og
journalist. Han var med som Krøyer Christensens sekundant, foruden at han
dækkede begivenheden for de berlingske aviser |
|
europa, omkring 150.000 tilskuer, så
det at have vundet en klassesejr på Saxtorp Banen var noget der virkelig
gik ind i publikums bevidsthed. Selvfølgelig var han ikke nogen begynder,
erfaringen havde han fra alle de store danske landevejsløb sidst i
tyverne og lige i starten af trediverne, hvor han havde hjemført mange
præmier.
I januar 1933 overtog han »Motor
Carlsens« værksted« i Omøgade 24, København Ø. og fik et
forhandleragentur, intet mindre end M.G. agenturet, og begyndte så at
forhandle M.G. sportsvogne her i Danmark. Som værkfører havde han
værkfører Christensen. På værkstedet blev ikke kun repareret M.G., men
alle mulige bilmarker og motorcykler. Som prokurist, altså leder af salg
og kontor, havde han den kendte Holger Sønderup, som havde
arbejdet og kørt for Reinhardt i adskillige år, og bragt utallige
sejre hjem på |
|
især AJS. Formentlig er Holger
Sønderup den bedste solo-orienterings motorcykelkører der har været i
Danmark, jeg har kendt hans broder Hertel som også var en meget fin motormand.
Desværre kom Holger Sønderup i vejen
for tyskerne under krigen, så de henrettede ham.
Ib Krøyer Christensen var rimeligt
tilfreds med sin M.G. import, men desværre var der den fejl, at
salgstallene var små, så små at der måtte andet
til.
Så han begyndte at importere Brough Superior, på den tid og vel
også i dag »Motorcyklernes Rolls-Royce«. Det var da også noget af det
fineste maskineri der kunne opdrives, med de fine store J.A.P. motorer,
V2 680-1.100 ccm. Men priserne var ikke konkurrencedygtige.
I marts 1935 udstillede Ib Krøyer
Christensen Brough Superior i Industri bygningen på Vesterbrogade i Kø-
|
|