Bilhistorisk Tidsskrift  104/1990     side  9

      
 

heden. Virkeligheden var formentlig en anden, idet der sikkert har været lavet en serie stelfittings o.lign. til 25 cykler.
   Men ud over stel og tank var der ikke alverden dansk i cyklen, motoren var J.A.P. gearkassen Albion, firetrins og det kunne være både fire frem og tre frem og et bak, karburator Amal, forgaffel Webb, det elektriske var Lucas og sadel, skærme o.s.v. var også engelsk. Så det danske initiativ i konstruktionen var begrænset, dog et kuriosum var at de var fra fabrikantens side udstyret med danske Schiønning og Arve dæk.
   Jeg har haft lejlighed til at se en af de mig bekendt to overlevende cykler: det er en 680 cc o.h.v Konstruktionen er tiltalende, og det passer at det er nemt at komme til rundt omkring på cyklen, alting sidder tilgængeligt, og ikke mindst når man står og ser på cyklen kommer man uvilkårligt til at tænke på en af de få Brough Superions det er blevet én forundt at se.


På en udstilling virkede Danias stand med sidevogne imponerende. Bemærk tre-fire varianter af personsidevognen og en med varekasse.

 

Rent umiddelbart gør Dania'en et lige så tiltalende indtryk.
   Konstruktionen og opbygningen af køretøjet overlod Ib Krøyer Christensen fuldstændig til Knud Larsen, som var en erfaren mand i det spil. Selvfølgelig har de fundet ud af hovedtrækkene i fællesskab, men Knud Larsen lagde et stort arbejde i at opbygge Dania'en så godt som overhovedet muligt, og fik da også lavet en konstruktion som både han selv og Ib Krøyer Christensen var tilfreds med.
   Knud Larsens maskinfabrik lå på det tidspunkt på Østerbro, men da Ib Krøyer Christensen gik ud af branchen, overtog Knud Larsen lokalerne i Omøgade. Omkring 1940 flyttede fabrikken til Nørre Allé, Kbh. N., og blev underleverandør til B & W og DISA. Fabrikken blev stærkt beskadiget da nabovirksomheden i 1944 blev saboteret.
   I 1945 blev adressen igen Omøgade og nu blev arbejdsområdet maskinarbejde, og i ret stort omfang cylinderservice, altså lejearbejde, slibning af krumtappe, topstykkearbejde og ikke mindst udboring. På det tidspunkt blev købt et temmelig stort, meget præcist boreværk til udboring af cylindre, boreværket står på virksomheden den

 

dag i dag og borer lige så præcist som da det var nyt.
   I 1967 blev der bygget en ny fabrik på på Hvidsværmervej i Rødovre, også der blev hovedarbejdsområdet cylinderservice, man havde mange store kunder, bl.a. Bülow og Våbenarsenalet. Men efter nogle år gled de største kunder ud, både Bülow og Våbenarsenalet forsvandt jo ganske simpelt, så efterhånden var det ikke den allerbedste forretning med cylinderservice, da det jo er en betænkelig forretning at stå og lave blok og krumtap klar til en model bil den ene dag, og den næste en helt anden model. Så man gik mere og mere over til maskinarbejde, og i dag er man temmelig specialiseret. Knud Larsens søn Benny Wulff Larsen kører i dag virksomheden, og hovedproduktet er hydrauliske spil, som man primært leverer til Falcks karrosserifabrik H.F. Nielsen A/S, H.F. Nielsen leverer ikke kun til Falck, men bygger for mange andre også, men alt hvad der hedder hydrauliske spil på køretøjerne er leveret fra Knud Larsens Maskinfabrik.
   Udover den 680 cc o.h.v. V2 model Dania blev der leveret 750 cc o.h.v V2 modeller, og det er sikkert dem der er blevet leveret med bakgear, da det er