Bilhistorisk Tidsskrift  104/1990     side  14

      
 

marksmester i klassen for sidevogns-maskiner over 600 cc, og også Nordisk mester, og Hans Skov blev nr. 2 på sin HD.
   Desuden blev David Axelsson Danmarksmester i 1947 og 1948.
   Det er nok den mest kendte Dania der har været.
   Dania'en blev omtalt i fagpressen i december 35, og der blev solgt cykler i sæsonen 36, hvor mange det blev til vides ikke præcis, men noget tyder på at det blev til ialt ca. 15 stk. med V2 motorer.
   Det gik ganske simpelt ikke som det skulle med afsætningen, cyklerne var for dyre.
   Prisen for model CH 750 cc s.v. var 2.200 kroner, og prisen for model CG 680 cc o.h.v 2.400 kroner. En Nimbus kostede 1.850 kroner, og formentlig var 500 cc BSA, Ariel, AJS og de andre populære mærker endnu billigere. Og det var de mærker, Dania'en direkte skulle konkurrere med.
   Ved prisforskellen skal man tage i betragtning af de bedst lønnede maskinarbejdere, mekanikere o.lign. på det tidspunkt havde en ugeløn på ca. 60 kr. Benny Wulff Larsen har fortalt mig at hans far i sin tid har fortalt at hovedårsagen

var at især J.A.P. motorerne var så dyre, de var dog også noget af den allerfineste kvalitet man kunne købe.
   I efteråret 1937 opgav Ib Krøyer Christensen enhver tanke om motor-cykelproduktion, og solgte alt hvad der var af dele, stelfittings o.s.v., og sidevognstelfittings, karrosser og værktøj der vedrørte motorcykel- og sidevognsproduktion til ACAP A/S, som i august 1937 var blevet overtaget af Harry Nordahl Nielsen, Hans Nordahl Rasmussen og den på det tidspunkt kendte trialkører Charles Christiansen.
   Knud Larsen overtog lokalerne i Omøgade, og kørte videre med maskinfabrik og cylinderservice.
   Dania motorcyklen var det på intet tidspunkt ACAP's tanke at fortsætte. Men i en kortere periode præsenterede man sidevognene som Acap og Dania sidevogne, det var især Danias nye model »Trumf« der var populær, den og de andre modeller fortsatte man med så længe man havde stelfittings o.lign. liggende. Charles Christiansen har fortalt at han syntes at Danias stel-fittings o.lign. var alt for kraftige og tunge, og det var ikke formålstjenligt.

Efter ca. et år var Dania produkterne helt ude af programmet.
   Ib Krøyer Christensen gik helt ud af motorbranchen, og fortsatte med handel i en anden branche.
   Hans Skov drev sit reparationsværksted for motorcykler. Helt op til slutningen af tredserne havde han Indian reparationsværksted i Frankrigsgade på Amager.
   Han hørte i sandhed sammen med David Axelsson til de gamle »Sidevognskæmper«. Hans kørte i de år på sin store firecylindrede Indian med sidevogn, jeg glemmer aldrig en aften midt i tresserne jeg var på vej opad Søborg Bakke på min nyrestaurerede hurtige Nimbus, med et brag blev jeg overhalet af et kæmpestort sidevognskøretøj, det var Hans på sin Indian, så jeg måtte virkelig lukke op for »bussen« for at følge med, bemærk det var dengang der var fri hastighed.
   David Axelsson er den eneste der har sat sig varige spor i motorhistorien med en Dania, med alle sine sejre og mesterskaber.
   Desværre er der ikke andre varige spor tilbage end de to kendte bevarede motorcykler, plus et mindre antal sidevogne.