Bilhistorisk Tidsskrift  104/1990     side  29

      
 

Den blev stillet ved en politistation, hvis mandskab høfligt blev spurgt, om det var i orden. Og så holdt de rare betjente øje med køretøjet.
   Rejsen var ikke mere afskrækkende end at Poulsen nogle år senere vovede sig helt til Gibraltar, denne gang sammen med to andre kolleger. De var dog nær ikke nået længere end til Storebælt, for i Nyborg nægtede vognen at køre i land, det var vist nok noget med gearkassen, og for hver gang historien er blevet fortalt stiger antallet af overfarter, der gik med reparationen, inden rejsen kunne genoptages.
   Poulsen var selv meget fingernem, men fik ellers hjælp til vognens vedligeholdelse hos den herboende engelske mekaniker Heath. Engang havde familien netop anskaffet et lyst, indisk gulvtæppe, og det vakte visse dønninger, at adskillige bildele under reparation pludselig lå spredt på det.
   Fru Theill Andersen fortæller, at på mindre udflugter sammen med familien Poulsen blev en almindelig kravlegård slået op på gulvet foran bagsædet til børnene.
   Man kan jo i dag undre sig over, at nogen dengang kunne finde på at have en Ghost som både daglig brugsvogn

 

og langtursbefordring. Den var for det første omkring 30 år gammel, dertil har den brugt en uhyrlig mængde benzin og olie, det må have kostet en mindre formue at holde den med dæk, og selvom Poulsen kunne lave meget selv, må det også have været et stort problem at sikre sig en brugbar mekanisk stand.
   Kan det muligvis have været netop den Ghost, der var til salg på en meget omtalt auktion i KB-Hallen i København i november 1947? Der var i hvert fald blandt meget andet en Rolls-Royce fra først i tyverne.
   Den første bilauktion efter krigen fandt sted i Odense, den i KB-Hallen var den anden, og så kom der talrige både i København og provinsen i de næste mangeår. Hvis nogen DVK-medlemmer ligger inde med kataloger fra disse auktioner, vil Bilhistorisk Tidsskrift meget gerne have lov til at kopiere dem.
   Hos familie til en tidligere Ghost-ejer har vi haft lejlighed til at se et jomfrueligt reservedelskatalog i en udgave fra august 1921. Det er for det første værd at bemærke at kataloget har K. W Christensen som den danske repræsentant.

 

Så er der selvfølgelig detailleret beskrivelse af firmaets salgsbetingelser og forretningsskik, og hvordan man skal bestille reservedele. Bagest er diverse registre. Men det sjove er selve kataloget, der er velsignet snusfornuftigt lavet - det er man ikke just vant til. Hvert opslag har på højresiden en tavle og på venstresiden den tilhørende tekstdel. For hver stump er der en grundig beskrivelse, besked om hvor mange der skal bruges til hver bil, reservedelsnummer og en iøvrigt ikke udfyldt kolonne til priser. Men desuden er der et kodeord, for det er nu for risikabelt kun at forlade sig på reservedelsnummeret. Kodeordene er åbenbart bare taget fra en ende i den store ordbog, og det kommer der megen spas ud af.
   For eksempel hedder et afstandsstykke til en motorhjelmslås af fabrikat Gibbon's »upoetisk«, hvorimod tilsvarende af fabrikat Yale hedder »slavekvinde«. En bestemt stump kabel hedder »skyfri«, og man kunne også afgive bestilling på et» fipskæg«, en »valmue«, »champagne«, et »bådehus«, »en granat« eller en »præstemand« til en Ghost. Det er muligt at systemet er udbredt, jeg har ikke mødt det før.