|
Den blev stillet ved en politistation, hvis mandskab
høfligt blev spurgt, om det var i orden. Og så holdt de rare
betjente øje med køretøjet.
Rejsen var ikke mere afskrækkende end at Poulsen nogle
år senere vovede sig helt til Gibraltar, denne gang sammen med to andre
kolleger. De var dog nær ikke nået længere end til Storebælt, for i
Nyborg nægtede vognen at køre i land, det var vist nok noget med
gearkassen, og for hver gang historien er blevet fortalt stiger antallet
af overfarter, der gik med reparationen, inden rejsen kunne genoptages.
Poulsen var selv meget fingernem, men fik ellers hjælp
til vognens vedligeholdelse hos den herboende engelske mekaniker Heath.
Engang havde familien netop anskaffet et lyst, indisk gulvtæppe, og det
vakte visse dønninger, at adskillige bildele under reparation pludselig lå
spredt på det.
Fru Theill Andersen fortæller, at på mindre udflugter
sammen med familien Poulsen blev en almindelig kravlegård slået op
på gulvet foran bagsædet til børnene.
Man kan jo i dag undre sig over, at nogen dengang kunne
finde på at have en Ghost som både daglig brugsvogn
|
|
og langtursbefordring. Den var for det første omkring 30
år gammel, dertil har den brugt en uhyrlig mængde benzin og olie,
det må have kostet en mindre formue at holde den med dæk, og
selvom Poulsen kunne lave meget selv, må det også have været et stort
problem at sikre sig en brugbar mekanisk stand.
Kan det muligvis have været netop den Ghost, der var
til salg på en meget omtalt auktion i KB-Hallen i København i
november 1947? Der var i hvert fald blandt meget andet en Rolls-Royce fra
først i tyverne.
Den første bilauktion efter krigen fandt sted i
Odense, den i KB-Hallen var den anden, og så kom der talrige
både i København og provinsen i de næste mangeår. Hvis nogen
DVK-medlemmer ligger inde med kataloger fra disse auktioner, vil
Bilhistorisk Tidsskrift meget gerne have lov til at kopiere dem.
Hos familie til en tidligere Ghost-ejer har vi haft
lejlighed til at se et jomfrueligt reservedelskatalog i en udgave fra
august 1921. Det er for det første værd at bemærke at kataloget har K.
W Christensen som den danske repræsentant.
|
|
Så er der selvfølgelig detailleret beskrivelse af
firmaets salgsbetingelser og forretningsskik, og hvordan man skal bestille
reservedele. Bagest er diverse registre. Men det sjove er selve kataloget,
der er velsignet snusfornuftigt lavet - det er man ikke just vant til.
Hvert opslag har på højresiden en tavle og på venstresiden den tilhørende tekstdel. For hver
stump er der en grundig beskrivelse, besked om hvor mange der skal bruges
til hver bil, reservedelsnummer og en iøvrigt ikke udfyldt kolonne til
priser. Men desuden er der et kodeord, for det er nu for risikabelt kun at
forlade sig på reservedelsnummeret. Kodeordene er åbenbart bare taget
fra en ende i den store ordbog, og det kommer der megen spas ud af.
For eksempel hedder et afstandsstykke til en
motorhjelmslås af fabrikat Gibbon's »upoetisk«, hvorimod tilsvarende af
fabrikat Yale hedder »slavekvinde«. En bestemt stump kabel hedder »skyfri«, og man kunne også afgive bestilling på
et» fipskæg«, en »valmue«, »champagne«, et »bådehus«, »en
granat« eller en »præstemand« til en Ghost. Det er muligt at systemet
er udbredt, jeg har ikke mødt det før.
|
|