|
Den blå Cord blev købt ny i 1931
af Baron Mogens Wedell-Wedellsborg. Der findes en historie om, at
Wedell-Wedellsborg havde anskaffet sig en stor motorcykel, men at det
kunne hans mor ikke affinde sig med, så hun forærede ham Cord'en.
At historien ikke |
|
er helt sand, fremgår alene af at
moderen var død fem år før. Men bortset fra bilmærket kan det jo
godt være rigtigt, bare med en anden bil. Wedell-Wedellsborg var ud
af nogle meget bilende familier, moderen var datter af den ene af
Magasin du Nords stiftere, |
|
|
Der var noget at gå i gang med.
Wessel, og i sit andet ægteskab var hun gift med den August Bagge, vi for
nogle numre siden omtalte som Danmarks første Rolls-Royce-ejer.
Toldbehandlingen fandt i følge
papirerne sted 30/3 1931 og vognen blev indregistreret under K 2300. Da
Wedell-Wedellsborg i 1937 flyttede fra Strandvejen til Skovgårdsvej i
Ordrup blev den omregistreret under A 31.595.
Et af vores øjenvidner boede ved
Polititorvet i København og så da importøren Cai Caspersen
personlig kom med den blå Cord for at få den indregistreret. Vores vidne
fortæller at Caspersen, som var en lille mand, vimsede rundt om den
store vogn, og han kan endnu genkalde sig motorens dybe lyd.
Kort efter at vognen var anskaffet
kørte Wedell-Wedellsborg den i KDAK's Stjerneløb fra København til
Århus - det kommer vi nærmere ind på om lidt. Og samme år blev den med
Cai Caspersen ved rattet benyttet, da Atlantflyveren Højriis kom hjem
til Danmark og blev kørt fra lufthavnen i Kastrup ind til Rådhuspladsen.
Da faldskærmsudspringeren John Tranum
i vinteren 1934-35 kom hjem |
|