Bilhistorisk Tidsskrift  106/1991     side  4

      
 

Den blå Cord blev købt ny i 1931 af Baron Mogens Wedell-Wedellsborg. Der findes en historie om, at Wedell-Wedellsborg havde anskaffet sig en stor motorcykel, men at det kunne hans mor ikke affinde sig med, så hun forærede ham Cord'en. At historien ikke

 

er helt sand, fremgår alene af at moderen var død fem år før. Men bortset fra bilmærket kan det jo godt være rigtigt, bare med en anden bil. Wedell-Wedellsborg var ud af nogle meget bilende familier, moderen var datter af den ene af Magasin du Nords stiftere,

 

Der var noget at gå i gang med.

Wessel, og i sit andet ægteskab var hun gift med den August Bagge, vi for nogle numre siden omtalte som Danmarks første Rolls-Royce-ejer.
   Toldbehandlingen fandt i følge papirerne sted 30/3 1931 og vognen blev indregistreret under K 2300. Da Wedell-Wedellsborg i 1937 flyttede fra Strandvejen til Skovgårdsvej i Ordrup blev den omregistreret under A 31.595.
  Et af vores øjenvidner boede ved Polititorvet i København og så da importøren Cai Caspersen personlig kom med den blå Cord for at få den indregistreret. Vores vidne fortæller at Caspersen, som var en lille mand, vimsede rundt om den store vogn, og han kan endnu genkalde sig motorens dybe lyd.
   Kort efter at vognen var anskaffet kørte Wedell-Wedellsborg den i KDAK's Stjerneløb fra København til Århus - det kommer vi nærmere ind på om lidt. Og samme år blev den med Cai Caspersen ved rattet benyttet, da Atlantflyveren Højriis kom hjem til Danmark og blev kørt fra lufthavnen i Kastrup ind til Rådhuspladsen.
   Da faldskærmsudspringeren John Tranum i vinteren 1934-35 kom hjem