Bilhistorisk Tidsskrift  106/1991     side  7

      
 

Dagbladenes arkiver forlanger en formue for at låne os et billede af modtagelsen af Højriis - men vi har heldigvis et morsomt amatørbillede af begivenheden - sjovt nok taget af Egon Madsen, der var med til at restaurere Cord'en.

ting, der var så tæret at den måtte udskiftes, var det lange vanddæksel på venstre side af motorblokken. Men det viste sig at være lagervare i USA. En pudsig ting afslørede sig under arbejdet. Inde i den ene dør lå nogle tryksager om Skovlunde flyveplads. Wedell-Wedellsborg var ligesom Caspersen meget flyveinteresseret.

SPECIFIKATIONER
Motoren i Cord L-29 er fra koncernens motorfabrik Lycoming, 8-cylindret på række med sideventiler, 4,9 liter og 125 HK. Den er vendt, så gearkasse og differentiale er bygget sammen og vender fremad, hvor forhjulstrækket hænger helt uden for chassiset i fire kvartelliptiske bladfjedre forbundet med en rørformet, stiv foraksel, der buer uden om differentialet. Bremserne sidder inde ved differentialet, hvad der dengang har givet problemet. Hydrauliske knæleds

 

støddæmpere. Stiv bagaksel med halvelliptiske fjedre. Centralsmøring. Vægten er i papirerne opgivet til 2.100 kg og akseltrykket til 725 kg foran og 1.400 kg bagtil!

CORD'ENS 
KØREEGENSKABER

Hj. Beier samlede i 1960 nogle uddrag

 

af omtaler og prøvekørselsrapporter fra de år, da Cord L-29 blevproduceret. Vi klipper et par karakteristiske sætninger:
   »Måske er det dens usædvanlige og meget fremskredne udseende, der har medført noget af interessen, men for entusiasten er der langt mere af teknisk interesse ved modellen. Alene forhjulstrækket. (Men) for det første må det si-