|
Dagbladenes arkiver forlanger en formue
for at låne os et billede af modtagelsen af Højriis - men vi har
heldigvis et morsomt amatørbillede af begivenheden - sjovt nok taget af
Egon Madsen, der var med til at restaurere Cord'en.
ting, der var så tæret at
den måtte udskiftes, var det lange vanddæksel på venstre side af
motorblokken. Men det viste sig at være lagervare i USA. En pudsig ting
afslørede sig under arbejdet. Inde i den ene dør lå nogle
tryksager om Skovlunde flyveplads. Wedell-Wedellsborg var ligesom
Caspersen meget flyveinteresseret.
SPECIFIKATIONER
Motoren i Cord L-29 er fra koncernens motorfabrik Lycoming, 8-cylindret
på række med sideventiler, 4,9 liter og 125 HK. Den er vendt, så
gearkasse og differentiale er bygget sammen og vender fremad, hvor
forhjulstrækket hænger helt uden for chassiset i fire kvartelliptiske
bladfjedre forbundet med en rørformet, stiv foraksel, der buer uden om
differentialet. Bremserne sidder inde ved differentialet, hvad der dengang
har givet problemet. Hydrauliske knæleds
|
|
støddæmpere. Stiv bagaksel med
halvelliptiske fjedre. Centralsmøring. Vægten er i papirerne
opgivet til 2.100 kg og akseltrykket til 725 kg foran og 1.400 kg
bagtil!
CORD'ENS
KØREEGENSKABER
Hj. Beier samlede i 1960 nogle uddrag |
|
af omtaler og
prøvekørselsrapporter fra de år, da Cord L-29 blevproduceret. Vi
klipper et par karakteristiske sætninger:
»Måske er det dens usædvanlige
og meget fremskredne udseende, der har medført noget af interessen,
men for entusiasten er der langt mere af teknisk interesse ved
modellen. Alene forhjulstrækket. (Men) for det første må det si- |
|
|