Bilhistorisk Tidsskrift  106/1991     side  10

      
 

lige modeller, og karakteristisk var, at de havde fremmede motorer.
   Større opmærksomhed vakte Auburn først da fabrikken blev overtaget af Errett Lobban Cord i 1924. Han samarbejdede klogt med kyndige konstruktører som j. M. Crawford, Harry Miller og brødrene Duesenberg. Under Auburn-mærket kom fra 1930-31 6-, 8- og 12-cylindrede modeller til forholdsvis lave priser, hvad der resulterede i et ret højt produktionstal, under navnet Cord den sensationelle forhjulstrukne

 

L-29 i 1929 og som den ekstreme luksusvogn Duesenberg. Cord havde overtaget kontrollen med Duesenberg i 1926.
   Os bekendt har der aldrig været indregistreret en Duesenberg i Danmark (i modsætning til i Sverige), så den vil vi ikke beskæftige os med.
   Harry Miller havde lavet forhjulstrukne racervogne fra midt i 1920'rne, og det var hans princip, L-29 var konstrueret efter. Det var noget stort set ukendt i USA, så Cord måtte bruge en

 

Auburn og Cord på biludstillingen i Forum i 1930.



ny og pædagogisk markedsføring. Endvidere var L-29 omkring 30 cm lavere end de fleste vogne af samme størrelse.
   Salget af Auburn kulminerede i 1931 med over 28.000 vogne, men Cord L-29 var for dyr og aparte og da produktionen sluttede i 1932 var der i alt lavet 4.400.
   I 1935 blev der gjort et fremstød med ny design for både Auburn og Cord, spændende vogne, tildels med kompressor, men fabrikken havde tabt pusten, og i 1937 var det slut.

FORHANDLINGEN
Auburn opstod som bilmærke allerede i 1903, men vi har ikke kunnet finde nogen dansk forhandling før i 1927. Da udstillede Scania-Vabis & Rådvaddam tre vogne i Forum. Det var en 6-cylindret coupé, en 6-cylindret sedan og en 8-cylindret sedan.
   Så går der flere år og først i 1930 dukker mærket op på udstillingen i Forum, og nu sammen med Cord. Det er Amerikansk-Fransk Auto-Import, der ud-