Bilhistorisk Tidsskrift  107/1991     side  4

      
 

 

på en måde, der ingenlunde gjorde det mere smidigt, ville det næppe have været helt hensigtsmæssigt i nutidig trafik.
   Det var nu andre årsager, der fik WYTA til gradvis at forsvinde igen, men om det senere.
   Imidlertid har vort medlem Ole Andreassen i Odense restaureret en WYTA og har fået den godkendt som påhæng til sin Ford B Tudor 1932. Dermed har han æren af at have bevaret et stykke dansk bilhistorie.
   GYRO landbrugsmaskiner havde solid succes på eksportmarkeder såvel i Europa som andre steder i verden, og kværnene blev endda licensfremstillet i Frankrig. Men WYTA blev kun en indenlandsk succes. Da direktørerne Gad og Siliam Bjerre i december 1935 blev interviewet af Skive Folkeblad, måtte de indrømme at der kun var gået en enkelt WYTA til Norge, og det ville ikke blive til mere, da tolden var 50%.
   Men som det ses af vedstående foto-


På forrige side fra en udstilling i Næstved, til venstre opstilling af hjul foran
fabrikken og til højre en annonce fra 1934. Side 7 til 10 er genoptryk af en brochure.