Bilhistorisk Tidsskrift  107/1991     side  6

      
 

 

 

grafier, og annoncer hentet fra MOTOR, fik fantasien frit løb hvad angik WYTAs anvendelsesmuligheder. Det kan også nævnes at hæren anskaffede et antal til at transportere cykler på! Og en musiker købte en til sit klaver, når han skulle rundt i landet.
   En version til campering indeholdt et møblement til en familie på fire personer, nemlig 4 senge, 2 sofaer, 2 borde, stole, sengetøj, telt, spise- og kogegrej og plads til almindelig bagage. Direktør Bjerre havde fundet ud af det hele. Ved at fjerne to fingerskruer kunne man tage hele campingudstyret af, så man havde en almindelig varevogn.
   Den første version af WYTA havde et ret stort hjul, ophængt bag ladet. På den anden blev hjulet mindre og kunne være under ladet, som derfor kunne være længere. Den blev fremstillet i tre størrelser, typerne A-275, A-400 og A-550, hvor tallet er totalvægten. Ole Andreassens er den mellemste, og af typegodkendelsen fra 27. februar 1937 ses at undervognen med stålrør af en diameter på 57 mm havde en egenvægt af 60 kg, og den tilladte nyttelast blev fastsat til 340 kg, Hvoraf mindst 150 kg og højst 225 måtte falde på påhængskrogene.